IN-ARMOR - Epigeneettinen hoito luontaisen immuniteetin tehostamiseksi mikrobilääkeresistenssin tehokkaaseen torjuntaan

Euroopan unionin rahoittama
Projektin kesto1.5.2023–30.4.2027
KärkialueTerveys

Tausta

Antibiooteille vastuskykyiset bakteerit ovat maailmanlaajuinen ongelma. Mikrobilääkeresistenssi ja monilääkeresistenssi, jossa taudinaiheuttajat kehittyvät vastustamaan antibioottilääkkeitä, on WHO:n mukaan yksi aikamme 10 suurimmasta terveysuhasta, ja sen arvioitiin aiheuttavan 4,95 miljoonaa kuolemantapausta vuonna 2019. Seuraavan maailmanlaajuisen pandemian voikin aiheuttaa monille tai jopa kaikille lääkkeille vastustuskykyinen bakteeri. Tämä voisi palauttaa meidät antibiootteja edeltävään aikaan, jolloin tavalliset infektiot saattoivat olla tappavia. Yksikään 43:sta tällä hetkellä kliinisessä käytössä olevasta antibiootista ei tehoa maailman 13:een vaarallisimpaan infektioon.

Tavoite ja tehtävät

Tämä projektin tavoitteena on torjua mikrobilääkeresistenssiä eli antibioottilääkkeille vastuskykyisiä taudinaiheuttajia. Tavoitteena on identifioida uusia aineita, jotka voivat vahvistaa elimistön synnynnäisiä puolustusmekanismeja mikrobilääkeresistenssin torjumiseksi ja vähentää vaarallisimpien, lääkkeille vastustuskykyisten infektioiden esiintyvyyttä.

Tampereen yliopiston MET-tiedekunnan rooli hankkeessa:

Tutkimme yhdisteiden tehokkuutta enterovirusinfektion estämisessä in vivo-mallissa.

Vaikuttavuus

Onnistuessaan IN-ARMOR voi pelastaa vuosittain 127 000 ihmishenkeä ja vähentää terveydenhoidon kuluja 150 miljoonaa euroa, jos sitä sovelletaan vain 10 prosenttiin AMR-tapauksista.

Tutkimusrahoitus

Euroopan komissio

Koordinoiva organisaatio

University of Iceland (Islanti)