Mutkat suoriksi! Välineitä kielitietoiseen opetukseen ja ohjaukseen sekä kielenoppimiseen työssä

Tampereen ammattikorkeakoulu

Laajuus

2-6 op

Organisation sub unit

Ammattipedagoginen TKI

Opetuksessa käytettävät kielet

suomi

Koulutusala

Opetus ja kasvatus

Opetusmenetelmät

Etäopetus

Järjestävä yksikkö

Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri
Opetus- ja ohjaushenkilöstö tarvitsee työssään enenevässä määrin moninaisuusosaamista, kun maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden määrä kasvaa eri koulutusasteilla. Miten voimme rakentaa opetus- ja ohjaustilanteistamme kielitietoisia? Entä mitä keinoja voimme käyttää, jotta varmistamme molemminpuolisen ymmärryksen? Voisiko rinnakkaiskielisyydellä tukea viestintää näissä tilanteissa? Hankkeessa pyritään myös löytämään työkaluja maahanmuuttajataustaisten työharjoittelussa pärjäämiseen lisäämällä ohjaajien valmiuksia yhteistyöhön työnantajien kanssa.

Hankkeen tavoitteena on 1) ohjata maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden kanssa toimivia opettajia ja ohjaushenkilöstöä toteuttamaan työssään kielitietoista pedagogiikkaa ja 2) antaa välineitä kielitietoiseen ohjaukseen sekä kielitaidon kehittämiseen työharjoittelussa.

Koulutus toteutetaan kokonaan verkossa Moodle-oppimisympäristössä. Koulutus koostuu kolmesta 2 op:n laajuisesta opintokokonaisuudesta, jotka voi suorittaa yksittäin tai kokonaisuutena. Kokonaisuudet kestävät neljä viikkoa. Kouluttajien asiantuntemuksen lisäksi tarjolla on monipuolista kullekin osallistujille räätälöityä sisältöä, jossa kuuluu myös maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden ääni. Osallistuja voi valita itselleen sopivaa materiaalia, jolloin koulutus palvelee sekä aloittelijoita että pidempään maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden kanssa työskennelleitä. Osallistujat pohtivat ratkaisuja omassa työyhteisössään ilmenneisiin kysymyksiin ja työelämän konkreettisiin ongelmatilanteisiin verkkokeskusteluissa, joihin kouluttajat tuovat mukaan oman kokemuksensa ja asiantuntemuksensa. Hankkeen tuloksena syntyy ammattilaisten verkostoja, joiden jäsenet osaavat tunnistaa ja huomioida kielellistä moninaisuutta työssään. Osallistujilla on keinoja ohjata opiskelijaa kehittämään kielitaitoaan työharjoittelun aikana.

Koulutus on Opetushallituksen rahoittamaa opetustoimen henkilöstökoulutusta ja osallistujille opetuskustannuksiltaan maksutonta.

Kohderyhmä: Kaikkien kouluasteiden opetus- ja ohjaustyötä tekevät henkilöt.

Tutustu koulutusosioiden sisältöihin