ADOS-2 (Autism Diagnostic Observation Schedule)

Tampereen korkeakouluyhteisö

Lähiopetus

Opintojen taso

Muut opinnot
Kurssin hyväksytty suorittaminen johtaa ADOS-2 pätevyyteen, jolloin menetelmää voi käyttää kliinisen työn lisäksi tutkimustyössä.

Autism Diagnostic Observation Schedule (ADOS-2) on puolistrukturoitu havainnointimenetelmä, jota käytetään osana autismikirjon häiriön diagnostiikkaa.

ADOS-2-arvion tarkoituksena on saada standardoitua tietoa tutkittavan kommunikoinnista, sosiaalisesta vuorovaikutuksesta sekä toimintatavoista esimerkiksi leikkiessä ja tehtäviä tehdessä. ADOS-2-arvio koostuu viidestä eri moduulista, joilla voidaan arvioida eri kehitys- ja ikätasolla olevia henkilöitä pikkulapsista aikuisiin. Soveltuva moduuli valitaan tutkittavan kielellisen tason ja iän perusteella.

ADOS-2-arvion suorittamiseen kuluu aikaa noin 40-60 minuuttia, jonka jälkeen havainnoitu käyttäytyminen pisteytetään tarkkojen pisteytyssääntöjen mukaisesti.

Kohderyhmä:

Kurssille voivat osallistua terveydenhuollon ammattilaiset, jotka omaavat perustiedot autismikirjon häiriöistä sekä osallistuvat työssään autismikirjon diagnostiikkaan. Kurssilla käytettävä materiaali on osin englanninkielistä. Kurssin opetuskieli on suomi.

Kurssin kouluttajina toimivat neuropsykologian erikoispsykologit, jotka ovat saaneet kansainvälisesti hyväksytyn ADOS-kouluttajapätevyyden.

Ennakkotehtävät huhtikuusta 2024 alkaen, lähikoulutus 19.-23.8.2024 (4,5 pvä), sekä jälkitehtävät. Lähikoulutus alkaa ma 19.8. klo.13:00 ja päättyy pe 23.8. klo.16:00.

Hakuaika:

4.3. klo 7:00 - 31.3.2024 klo. 23:59

Hinta:

1485 € + alv 24% (yht. 1841,40 €)

Psykologian opetus- ja tutkimusklinikka PSYKE

PSYKE on Tampereen yliopiston psykologian oppiaineen opetus- ja tutkimusklinikka, jossa tehdään psykologian ammattikäytännön kehittämistyötä, asiakastyötä, opetusta ja tutkimusta.