Hyppää pääsisältöön

Roosa Luukkonen

väitöskirjatutkija

Oma esittely

Olen markkinoinnin väitöskirjatutkija ja aloittanut jatko-opintoni vuonna 2021. Väitöskirjani työnimike on Collective Engagement in Circular Consumption eli tutkin kuluttajien kollektiivista sitoutumista kiertotalouden mukaiseen kuluttamiseen. Erityisesti olen kiinnostunut yhteisöistä, jotka edistävät kiertotalouden mukaisia kulutus- ja tuotantomalleja.

Työtehtävät

Minulla on ilo tehdä tutkimusta osana asiakaslähtöisen markkinoinnin tutkimusryhmää sekä Wastebusters-tutkimusryhmää. Olen mukana esimerkiksi Waste Matters: Muutosagentit kiertotalouden murroksessa -hankkeessa. Lisäksi olen työskennellyt EPELI-projektissa (2020-2021), jossa tunnistettiin pelisääntöjä lapsille suunnattujen epäterveellisten elintarvikkeiden markkinointiin.

Tutkimuksen lisäksi avustan markkinoinnin opetuksen suunnittelussa ja toteutuksessa, erityisesti kanditason kursseilla. Olen myös ollut mukana käynnistämässä Digitaalisen kaupan opintokokonaisuutta, joka on Kaupan liiton ja viiden yliopiston yhteinen projekti. Sen tavoitteena on kouluttaa osaajia kovaa vauhtia digitalisoituvalle kaupan alalle. 

Tällä hetkellä työskentelen myös NRWC 2022 -konferenssin järjestelyn parissa. Konferenssi järjestetään Tampereen yliopistossa 8.-10.11.2022.

Osaamisalueiden kuvaus

Kiertotalous, kestävä kuluttaminen, kulutuksen vähentäminen, netnografinen tutkimusmenetelmä, tulkitseva kulutustutkimus

Digitaalisen kaupan opintokokonaisuus, markkinointi, markkinoinnin opintosuunta

Sijaisuustieto

Tärkeimmät saavutukset

Tutkimusyksikkö

Asiakaslähtöisen markkinoinnin tutkimusryhmä

Merkittävimmät julkaisut

Luukkonen, R. (2020). Kulutuksen vähentämisen tavat kestävässä kuluttamisessa. Kulutustutkimus.Nyt, 14(1-2), 31–49. https://journal.fi/kulutustutkimus/article/view/98490/59854 

Mesiranta, N., Närvänen, E., Luukkonen, R. & Kaivonen, I. (2021). Social Media Influencers Educating Consumers on Sustainable Fashion. NA - Advances in Consumer Research Volume 49, eds. Bradford T.W., Keinan A., and Thomson, M. Duluth, MN: Association for Consumer Research, 87–90. https://www.acrwebsite.org/volumes/3000782/volumes/v49/NA-49 

Sutinen, U., Kaivonen, I., Luukkonen, R. & Närvänen, E. (2021). Unhealthy Food Marketing to Children and Youth: Shifting from Offline to Online. Conference presentation. Global Macromarketing Conference 2021.