Hyppää pääsisältöön
Tampereen yliopisto
puhelinnumero+358504709445
Keskustakampus

Oma esittely

FT, opettajan pedagoginen pätevyys

Työtehtävät

Tutkija

Osaamisalueiden kuvaus

julkisuusteoria, opetuksen ja oppimisen johtaminen yliopistossa, vuorovaikutus, tieteellinen koulutus, yliopistopedagogiikka

Luottamustoimet

International Association for Media and Communication Research (IAMCR) Media Education Research -jaoston (MER) varapuheenjohtaja 

Tutkimuskohteet

julkisuusteoria, opetuksen ja oppimisen johtaminen yliopistossa, vuorovaikutus, tieteellinen koulutus

Tutkimusyksikkö

Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta, viestintätieteen yksikkö, tutkimuskeskus COMET

Merkittävimmät julkaisut

Ripatti-Torniainen, L. & Stevanovic, M. (2022, accepted/In press). University Teaching Development Workshops as Sites of Joint Decision-Making: Negotiations of Authority in Academic Cultures. Learning, Culture and Social Interaction.

Kinnunen, P., Ripatti-Torniainen, L., Mickwitz, Å. & Haarala-Muhonen, A. (2022, accepted/In press). Bringing clarity to the leadership of teaching and learning in higher education: A systematic review. Journal of Applied Research in Higher Education.

Ripatti-Torniainen, L., Annala, J., Lindén, J., Mälkki, K. & Sandström, N. (2022). Mikä on pedagogisen kehittämisen suhde yliopistojen kokonaisvaltaiseen muutokseen? Korkeakoulupedagogiikka - Ajat, paikat ja tulkinnat . Mäki, K. & Vanhanen-Nuutinen, L. (eds.). Haaga-Helia ammattikorkeakoulu, p. 154-169 (Haaga-Helian julkaisut; no. 7/2022).

Ripatti-Torniainen, L. (2022). The transformative public of Jane Addams . Journalism 23 (6), 1171-1394. Published online in 2020.

Ripatti-Torniainen, L. & Stachyra, G. (2019). The human core of the public realm: Women prisoners' performed 'radio' at the Majdanek concentration camp . Media, Culture & Society 41 (5), 654-669.

Ripatti-Torniainen, L. (2018). Becoming a public: What the concept of public reveals of the programmatic public pedagogy at the university. Higher Education: The International Journal of Higher Education Research 75 (6), 1015-1029.

Ripatti-Torniainen, L. (2013). Ihminen julkisessa maailmassa. Näkökulmia julkista toimijaa ja julkison muodostumista koskeviin käsityksiin. Akateeminen väitöskirja. Jyväskylä Studies in Humanities 201. Jyväskylän yliopisto. 

Rantala, L. & Ripatti-Torniainen L. (2013). Julkinen pedagogiikka. Käsitteenmäärittelyä ja ilmiökentän hahmottamista. Kasvatus 44 (1), 7–16.   

Ripatti-Torniainen, L. & Hujanen, J. (2012). Julkisojen keskustelu. Julkisen keskustelun muodostuminen ja dynamiikka Helsingin ja Sipoon rajakiistan alkuvaiheessa. Politiikka 54 (3), 188–204.   

Ripatti-Torniainen, L. (2011). Kykenevä kansalainen ja sivistyvä ihminen. Varhaisen public journalismin sivistysluonne kehityshaasteena kansalaisjournalismille. Media & viestintä 34 (3), 4–22.   

Ripatti-Torniainen, L. & Hujanen, J. (2011). Cultivating the Democratic Mind: The Understated Adult Educational Characteristic of Public Journalism . Javnost–The Public 18 (2), 37–52.