Hyppää pääsisältöön

Leena Ripatti-Torniainen

yliopistonlehtori, kasvatustiede

Oma esittely

FT, opettajan pedagoginen pätevyys

Työtehtävät

Yliopistonlehtori (kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta) 70 % työajasta, tutkijatohtori (Jyväskylän yliopiston humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta 30 % työajasta.

Osaamisalueiden kuvaus

julkisuusteoria, opetuksen ja oppimisen johtaminen yliopistossa, vuorovaikutus, tieteellinen koulutus, yliopistopedagogiikka

Luottamustoimet

International Association for Media and Communication Research (IAMCR) Media Education Research -jaoston (MER) varapuheenjohtaja (2019-2023)

Tutkimuskohteet

julkisuusteoria, sosiaalinen media ja sosiaalinen osallisuus, opetuksen ja oppimisen johtaminen yliopistossa, vuorovaikutus, journalistikoulutus

Tutkimusyksikkö

Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta, viestintätieteen yksikkö, tutkimuskeskus COMET

Tieteenalat

Viestintätieteet, yhteiskuntatieteet, kasvatustieteet

Merkittävimmät julkaisut

Ripatti-Torniainen, L. (accepted). Toward the Formation of The Public in a Marginalized Communicative Culture: Analyzing The Long Road of Woman's Memory. Hypatia: A Journal of Feminist Philosophy.

Ripatti-Torniainen, L. & Kivimäki, S. (accepted). Nurturing journalism students’ research orientation in practical degree programmes: The community of practice view. Art, Design & Communication in Higher Education.

Ojala, M. & Ripatti-Torniainen, L. (2023, e-pub ahead of print). Where is the public of ‘networked publics’? A critical analysis of the theoretical limitations of online publics research . European Journal of Communication.

Ripatti-Torniainen, L. & Stevanovic, M. (2022, e-pub ahead of print). University teaching development workshops as sites of joint decision-making: Negotiations of authority in academic cultures . Learning, Culture and Social Interaction. DOI: 10.1016/j.lcsi.2022.100681

Ripatti-Torniainen, L. & Mikkola, L. (2022, e-pub ahead of print). Journalism education as scientific education: Research university students’ engagement with knowledge . Journalism Studies. DOI: 10.1080/1461670X.2022.2157317

Kinnunen, P., Ripatti-Torniainen, L., Mickwitz, Å. & Haarala-Muhonen, A. (2022, e-pub ahead of print). Bringing clarity to the leadership of teaching and learning in higher education: A systematic review . Journal of Applied Research in Higher Education. DOI: 10.1108/JARHE-06-2022-0200

Ripatti-Torniainen, L., Annala, J., Lindén, J., Mälkki, K. & Sandström, N. (2022). Mikä on pedagogisen kehittämisen suhde yliopistojen kokonaisvaltaiseen muutokseen? Korkeakoulupedagogiikka - Ajat, paikat ja tulkinnat . Mäki, K. & Vanhanen-Nuutinen, L. (eds.). Haaga-Helia ammattikorkeakoulu, p. 154-169 (Haaga-Helian julkaisut; no. 7/2022).

Ripatti-Torniainen, L. (2022). The transformative public of Jane Addams . Journalism 23 (6), 1171-1394. (e-pub ahead of print was published in Journalism in 2020). DOI: 10.1177/1464884920958583

Ripatti-Torniainen, L. & Stachyra, G. (2019). The human core of the public realm: Women prisoners' performed 'radio' at the Majdanek concentration camp . Media, Culture & Society 41 (5), 654-669. DOI: 10.1177/0163443719848584

Ripatti-Torniainen, L. (2018). Becoming a public: What the concept of public reveals of the programmatic public pedagogy at the university. Higher Education: The International Journal of Higher Education Research 75 (6), 1015-1029. DOI: 10.1007/s10734-017-0182-5

Ripatti-Torniainen, L. (2013). Ihminen julkisessa maailmassa. Näkökulmia julkista toimijaa ja julkison muodostumista koskeviin käsityksiin. Akateeminen väitöskirja. Jyväskylä Studies in Humanities 201. Jyväskylän yliopisto. 

Rantala, L. & Ripatti-Torniainen L. (2013). Julkinen pedagogiikka. Käsitteenmäärittelyä ja ilmiökentän hahmottamista. Kasvatus 44 (1), 7–16.   

Ripatti-Torniainen, L. & Hujanen, J. (2012). Julkisojen keskustelu. Julkisen keskustelun muodostuminen ja dynamiikka Helsingin ja Sipoon rajakiistan alkuvaiheessa. Politiikka 54 (3), 188–204.   

Ripatti-Torniainen, L. (2011). Kykenevä kansalainen ja sivistyvä ihminen. Varhaisen public journalismin sivistysluonne kehityshaasteena kansalaisjournalismille. Media & viestintä 34 (3), 4–22.   

Ripatti-Torniainen, L. & Hujanen, J. (2011). Cultivating the Democratic Mind: The Understated Adult Educational Characteristic of Public Journalism . Javnost–The Public 18 (2), 37–52.