
Laura Eilola
Oma esittely
Olen apurahatutkijana Tampereen yliopistossa Koneen Säätiön rahoittamassa DIG1t0 -hankkeessa. Hankkeessa tutkimme automatisoituja digitaalisia palveluja, niiden tiedollista (epä)oikeudenmukaisuutta ja miten algoritminen vallankäyttö muuttaa demokratian toimintaedellytyksiä. Työskentelen hankkeen Digitaalinen vuorovaikutus -työpaketissa, jossa tarkastellaan digitaalisten julkisten palveluiden käyttöä maahanmuuttajien ja mielenterveyskuntoutujien näkökulmasta.
Olen väitellyt Tampereen yliopistosta, suomen kielen tutkimusalalta 2023. Väitöstutkimukseni on käsitellyt aikuisten luku- ja kirjoitustaitoon tukea tarvitsevien maahanmuuttajien suomen kielen käyttöä ja oppimista luokkahuoneen ja arjen vuorovaikutustilanteissa. Väitöskirjassani kehollisuus ja materiaalisuus nousevat keskeisiksi kielenkäytön ja -oppimisen näkökulmasta.
Projektit
Luottamustoimet
Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys AFinLA ry:n sihteeri
Tutkimuskohteet
vuorovaikutus, hauraassa asemassa olevat kansalaiset, aikuiset maahanmuuttajat, mielenterveyskuntoutujat, suomi toisena kielenä, kehollisuus, multimodaalisuus, eleet, julkiset digitaaliset palvelut, kielen oppiminen
Tutkimusyksikkö
Tutkimusrahoitus
Merkittävimmät julkaisut
Eilola, Laura (2023). Aikuisten suomen kielen ja luku- ja kirjoitustaidon opiskelijoiden osallistumisen keinojen kehittyminen luokkahuonevuorovaikutuksessa. Puhe ja Kieli 23 (2), s. 63 - 88. https://doi.org/10.23997/pk.136863. Saatavilla
Eilola, Laura (2023). Aikuisten luku- ja kirjoitustaitoon tukea tarvitsevien suomenopiskelijoiden vuorovaikutuskompetenssi ja sen kehittyminen luokkahuoneen ja arjen vuorovaikutustilanteissa. Artikkeliväitöskirja. Tampere: Tampereen yliopiston väitöskirjat 762. Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta. Kielten tohtoriohjelma. Saatavilla
Lilja, N., Eskildsen, S. W., Wagner, J., Eilola, L., Jokipohja, A-K., Gudmundsen, J., Härmävaara, H-I., Piirainen-Marsh, A., Svennevig, J., Urbanik, P., Schumchen, N., & Poikonen, J. (2023). A Nordic model for supporting language learning in everyday contexts. Fast track to vision 2030, s. 137 - 141. Saatavilla
Eilola, Laura (2022). The design of requests by adult L2 users with emergent literacy. The Classroom Discourse 14 (2), s. 167 - 191. doi: 10.1080/19463014.2021.2017308. Saatavilla
Eilola, Laura & Tapaninen, Terhi (2022). Torilla tavataan: pedagogisen kokeilun valmistautumisvaihe. Teoksessa Niina Lilja, Laura Eilola, Anna-Kaisa Jokipohja & Terhi Tapaninen (toim.) Aikuiset maahanmuuttajat arjen vuorovaikutustilanteissa – suomen kielen oppimisen mahdollisuudet ja mahdottomuudet, s. 181–210. Tampere: Vastapaino.
Eilola, Laura & Tapaninen, Terhi (2022). Kahvi mukaan: kielellisten ilmausten ja eleiden yhteispeli pedagogisen torikokeilun jälkipuintivaiheessa. Teoksessa Niina Lilja, Laura Eilola, Anna-Kaisa Jokipohja & Terhi Tapaninen (toim.) Aikuiset maahanmuuttajat arjen vuorovaikutustilanteissa – suomen kielen oppimisen mahdollisuudet ja mahdottomuudet, s. 211–243. Tampere: Vastapaino.
Lilja, Niina; Eilola, Laura; Jokipohja, Anna-Kaisa & Tapaninen, Terhi (2022). Johdanto: Aikuisten maahanmuuttajien arki ja suomen kieli. Teoksessa Niina Lilja, Laura Eilola, Anna-Kaisa Jokipohja & Terhi-Tapaninen (toim.) Aikuiset maahanmuuttajat arjen vuorovaikutustilanteissa – suomen kielen oppimisen mahdollisuudet ja mahdottomuudet, s. 11–27 . Tampere: Vastapaino.
Lilja, Niina; Eilola, Laura; Jokipohja, Anna-Kaisa & Tapaninen, Terhi (2022). Loppukaneetit: suomen kielen oppimisen mahdollisuuksista ja mahdottomuuksista. Teoksessa Niina Lilja, Laura Eilola, Anna-Kaisa Jokipohja & Terhi-Tapaninen (toim.) Aikuiset maahanmuuttajat arjen vuorovaikutustilanteissa – suomen kielen oppimisen mahdollisuudet ja mahdottomuudet, s. 247–258. Tampere: Vastapaino.
Lilja, Niina; Eilola, Laura; Jokipohja, Anna-Kaisa & Tapaninen, Terhi (toim.) (2022). Aikuiset maahanmuuttajat arjen vuorovaikutustilanteissa – suomen kielen oppimisen mahdollisuudet ja mahdottomuudet. Tampere: Vastapaino.
Eilola, Laura & Lilja, Niina (2021). The smartphone as a personal cognitive artefact supporting participation in interaction. The Modern Language Journal 105 (1), s. 294 - 316. doi: https://doi.org/10.1111/modl.12697. Saatavilla
Eilola, Laura (2020). Keholliset ja materiaaliset sananselityssekvenssit aikuisten S2-lukutaito-opiskelijoiden luokkahuonevuorovaikutuksessa. Virittäjä 124 (2), s. 243 - 277. https://doi.org/10.23982/vir.77994. Saatavilla
Kananen, Laura (2019). Aikuiset suomen kieltä ja lukutaitoa opiskelevat matkalla aktiivisiksi kansalaisiksi. Kieli, koulutus ja yhteiskunta. 10 (6). Saatavilla
Kananen, Laura & Niinisalo, Reetta (2016). Alkeita yliopistossa ja vastaanottokeskuksessa. Sutina. Suomi toisena kielenä -opettajat ry:n jäsenlehti 3/2016, s. 26–31.