

Oma esittely
Olen suomi toisena kielenä -yliopisto-opettajana Tampereen yliopistossa.
Olen väitellyt Tampereen yliopistosta, suomen kielen tutkimusalalta 2023. Väitöstutkimukseni on käsitellyt aikuisten luku- ja kirjoitustaitoon tukea tarvitsevien maahanmuuttajien suomen kielen käyttöä ja oppimista luokkahuoneen ja arjen vuorovaikutustilanteissa. Väitöskirjassani kehollisuus ja materiaalisuus sekä oppimaan oppimisen taidot nousevat keskeisiksi kielenkäytön ja -oppimisen näkökulmasta.
Projektit
Tärkeimmät saavutukset
Tampereen yliopiston tukisäätiön stipendi väitöskirjasta Aikuisten luku- ja kirjoitustaitoon tukea tarvitsevien suomenopiskelijoiden vuorovaikutuskompetenssi ja sen kehittyminen luokkahuoneen ja arjen vuorovaikutustilanteissa. Myönnetty 1.10.2024.
Luottamustoimet
· Pohjoismaisen Nordisk Netværk for Livslang Læring -verkostoon kuuluvan Alfarådet-verkoston johtoryhmän jäsen, 5/2024→
· Kielen ja hyvinvoinnin tutkimuskeskus LaWen johtoryhmän jäsen, 2/2025→
Tutkimuskohteet
vuorovaikutus, multimodaalisuus, aikuiset maahanmuuttajat, hauraassa asemassa olevat kansalaiset, mielenterveyskuntoutujat, suomi toisena kielenä, kehollisuus, eleet, julkiset digitaaliset palvelut, kielen oppiminen
Tutkimusyksikkö
Tutkimusrahoitus
Merkittävimmät julkaisut
Lilja, Niina; Svennevig, Jan; Jokipohja, Anna-Kaisa; Piirainen-Marsh, Arja; Eilola, Laura; Eskildsen, Søren Wind; Gudmundsen, Jenny; Härmävaara, Hanna-Ilona; Poikonen, Joona; Schümchen, Nathalie; Urbanik, Paweł & Wagner, Johannes (2025). Manual Interventions. Research on Language and Social Interaction 58 (1), s. 1–25. Saatavilla
Eilola, Laura (2023). Aikuisten luku- ja kirjoitustaitoon tukea tarvitsevien suomenopiskelijoiden vuorovaikutuskompetenssi ja sen kehittyminen luokkahuoneen ja arjen vuorovaikutustilanteissa. Artikkeliväitöskirja. Tampere: Tampereen yliopiston väitöskirjat 762. Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta. Kielten tohtoriohjelma. Saatavilla
Eilola, Laura (2023). Aikuisten suomen kielen ja luku- ja kirjoitustaidon opiskelijoiden osallistumisen keinojen kehittyminen luokkahuonevuorovaikutuksessa. Puhe ja Kieli 23 (2), s. 63–88. https://doi.org/10.23997/pk.136863. Saatavilla
Eilola, Laura (2023). The design of requests by adult L2 users with emergent literacy. The Classroom Discourse 14 (2), s. 167–191. doi: 10.1080/19463014.2021.2017308. Saatavilla
Eilola, Laura & Lilja, Niina (2021). The smartphone as a personal cognitive artefact supporting participation in interaction. The Modern Language Journal 105 (1), s. 294–316. doi: https://doi.org/10.1111/modl.12697. Saatavilla
Lilja, Niina; Eilola, Laura; Jokipohja, Anna-Kaisa & Tapaninen, Terhi (toim.) (2022). Aikuiset maahanmuuttajat arjen vuorovaikutustilanteissa – suomen kielen oppimisen mahdollisuudet ja mahdottomuudet. Tampere: Vastapaino.
Eilola, Laura (2020). Keholliset ja materiaaliset sananselityssekvenssit aikuisten S2-lukutaito-opiskelijoiden luokkahuonevuorovaikutuksessa. Virittäjä 124 (2), s. 243–277. https://doi.org/10.23982/vir.77994. Saatavilla
Eilola, Laura & Tapaninen, Terhi (2022). Torilla tavataan: pedagogisen kokeilun valmistautumisvaihe. Teoksessa Niina Lilja, Laura Eilola, Anna-Kaisa Jokipohja & Terhi Tapaninen (toim.) Aikuiset maahanmuuttajat arjen vuorovaikutustilanteissa – suomen kielen oppimisen mahdollisuudet ja mahdottomuudet, s. 181–210. Tampere: Vastapaino.
Eilola, Laura & Tapaninen, Terhi (2022). Kahvi mukaan: kielellisten ilmausten ja eleiden yhteispeli pedagogisen torikokeilun jälkipuintivaiheessa. Teoksessa Niina Lilja, Laura Eilola, Anna-Kaisa Jokipohja & Terhi Tapaninen (toim.) Aikuiset maahanmuuttajat arjen vuorovaikutustilanteissa – suomen kielen oppimisen mahdollisuudet ja mahdottomuudet, s. 211–243. Tampere: Vastapaino.
Lilja, Niina; Eilola, Laura; Jokipohja, Anna-Kaisa & Tapaninen, Terhi (2022). Johdanto: Aikuisten maahanmuuttajien arki ja suomen kieli. Teoksessa Niina Lilja, Laura Eilola, Anna-Kaisa Jokipohja & Terhi-Tapaninen (toim.) Aikuiset maahanmuuttajat arjen vuorovaikutustilanteissa – suomen kielen oppimisen mahdollisuudet ja mahdottomuudet, s. 11–27 . Tampere: Vastapaino.
Lilja, Niina; Eilola, Laura; Jokipohja, Anna-Kaisa & Tapaninen, Terhi (2022). Loppukaneetit: suomen kielen oppimisen mahdollisuuksista ja mahdottomuuksista. Teoksessa Niina Lilja, Laura Eilola, Anna-Kaisa Jokipohja & Terhi-Tapaninen (toim.) Aikuiset maahanmuuttajat arjen vuorovaikutustilanteissa – suomen kielen oppimisen mahdollisuudet ja mahdottomuudet, s. 247–258. Tampere: Vastapaino.
Lilja, Niina; Eilola, Laura; Jokipohja, Anna-Kaisa & Piirainen-Marsh, Arja (2023). Aikuisten kielenoppijoiden vuorovaikutuskompetenssin kehittyminen luokkahuoneen ulkopuolisissa oppimisympäristöissä. Teoksessa Anne Pitkänen-Huhta, Karita Mård-Miettinen & Tarja Nikula (toim.) Kielikoulutus mukana muutoksessa. Language education engaging in change. AFinLA-teema (16). Jyväskylä: Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys, s. 104–123. Saatavilla
Lilja, Niina; Eskildsen, Søren Wind; Wagner, Johannes; Eilola, Laura; Jokipohja, Anna-Kaisa; Gudmundsen, Jenny; Härmävaara, Hanna-Ilona; Piirainen-Marsh, Arja; Svennevig, Jan; Urbanik, Paweł; Schumchen, Nathalie & Poikonen, Joona (2023). A Nordic model for supporting language learning in everyday contexts. Fast track to vision 2030, s. 137–141. Saatavilla