Skip to main content

About me

I am working as a grant / postdoctoral researcher at the Tampere University in DIG1t0 project. In DIG1t0, we are exploring automated digital services, epistemic (in)justice therein and how the politics of algorithms transforms conditions of democracy. The project consists of five work packages (WP) and and I'm working in WP1 Digital interaction in which focus is on audio and video recordings of the use of digital public services. The aim of this WP1 is to analyse what kind of linguistic or multimodal challenges are involved in using the services. 

Main positions of trust

Secretary for the Finnish Association for Applied Linguistics (AFinLA) 

Research fields

interaction, vulnerable citizens, adult migrants, mental health rehabilitees, Finnish as a second language, embodiment, gestures, digital public services, language learning

Funding

Emil Aaltonen Foundation, Finnish Cultural Foundation, Kone Foundation

Selected publications

Eilola, Laura (2023). Aikuisten suomen kielen ja luku- ja kirjoitustaidon opiskelijoiden osallistumisen keinojen kehittyminen luokkahuonevuorovaikutuksessa. Puhe ja Kieli 23 (2), s. 63 - 88. https://doi.org/10.23997/pk.136863. Available 

Eilola, Laura (2023). Aikuisten luku- ja kirjoitustaitoon tukea tarvitsevien suomenopiskelijoiden vuorovaikutuskompetenssi ja sen kehittyminen luokkahuoneen ja arjen vuorovaikutustilanteissa. Article-based dissertation. Tampere: Tampereen University dissertations 762. Faculty of Information Technology and Communication Sciences. Language Unit. Available  

Lilja, N., Eskildsen, S. W., Wagner, J., Eilola, L., Jokipohja, A-K., Gudmundsen, J., Härmävaara, H-I., Piirainen-Marsh, A., Svennevig, J., Urbanik, P., Schumchen, N., & Poikonen, J. (2023). A Nordic model for supporting language learning in everyday contexts. Fast track to vision 2030, s. 137 - 141. Available 

Eilola, Laura (2022). The design of requests by adult L2 users with emergent literacy. The Classroom Discourse 14 (2), s. 167 - 191. doi: 10.1080/19463014.2021.2017308. Available  

Eilola, Laura & Tapaninen, Terhi (2022). Torilla tavataan: pedagogisen kokeilun valmistautumisvaihe. [The planning phase of a pedagogical intervention.] In Niina Lilja, Laura Eilola, Anna-Kaisa Jokipohja & Terhi Tapaninen (eds.) Aikuiset maahanmuuttajat arjen vuorovaikutustilanteissa – suomen kielen oppimisen mahdollisuudet ja mahdottomuudet, p. 181–210. Tampere: Vastapaino.

Eilola, Laura & Tapaninen, Terhi (2022). Kahvi mukaan: kielellisten ilmausten ja eleiden yhteispeli pedagogisen torikokeilun jälkipuintivaiheessa. [Coffee to go: The use of gesture-talk ensemble in the reflection phase of a pedagogical intervention.] In Niina Lilja, Laura Eilola, Anna-Kaisa Jokipohja & Terhi Tapaninen (eds.) Aikuiset maahanmuuttajat arjen vuorovaikutustilanteissa – suomen kielen oppimisen mahdollisuudet ja mahdottomuudet, p. 211–243. Tampere: Vastapaino.

Lilja, Niina; Eilola, Laura; Jokipohja, Anna-Kaisa & Tapaninen, Terhi (2022). Johdanto: Aikuisten maahanmuuttajien arki ja suomen kieli. In Niina Lilja, Laura Eilola, Anna-Kaisa Jokipohja & Terhi-Tapaninen (eds.) Aikuiset maahanmuuttajat arjen vuorovaikutustilanteissa – suomen kielen oppimisen mahdollisuudet ja mahdottomuudet, p. 11–27 . Tampere: Vastapaino.

Lilja, Niina; Eilola, Laura; Jokipohja, Anna-Kaisa & Tapaninen, Terhi (2022). Loppukaneetit: suomen kielen oppimisen mahdollisuuksista ja mahdottomuuksista. In Niina Lilja, Laura Eilola, Anna-Kaisa Jokipohja & Terhi-Tapaninen (eds.) Aikuiset maahanmuuttajat arjen vuorovaikutustilanteissa – suomen kielen oppimisen mahdollisuudet ja mahdottomuudet, p. 247–258. Tampere: Vastapaino.

Lilja, Niina; Eilola, Laura; Jokipohja, Anna-Kaisa & Tapaninen, Terhi (eds.) (2022). Aikuiset maahanmuuttajat arjen vuorovaikutustilanteissa – suomen kielen oppimisen mahdollisuudet ja mahdottomuudet. Tampere: Vastapaino.

Eilola, Laura & Lilja, Niina (2021). The smartphone as a personal cognitive artefact supporting participation in interaction. The Modern Language Journal, 105(1), 0-0. doi: https://doi.org/10.1111/modl.12697. Available 

Eilola, Laura (2020). Keholliset ja materiaaliset sananselityssekvenssit aikuisten S2-lukutaito-opiskelijoiden luokkahuonevuorovaikutuksessa. Virittäjä 124 (2), s. 243 - 277. https://doi.org/10.23982/vir.77994. Available 

Kananen, Laura (2019). Aikuiset suomen kieltä ja lukutaitoa opiskelevat matkalla aktiivisiksi kansalaisiksi. [Adult literacy learners becoming active citizens]. Kieli, koulutus ja yhteiskunta. 10 (6). Available