Hyppää pääsisältöön
Tampereen yliopisto
ilmari.puhakka [at] tuni.fi (ilmari[dot]puhakka[at]tuni[dot]fi)
puhelinnumero+358503182290

Oma esittely

Toimin tutkijana Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunnassa. Tutkimukseni kohteena ovat hyvinvointi ja oppiminen työssä ja työtilanteissa (esim. osaamisen kehittyminen työtilanteissa, monipaikkainen työ, psykologisten perustarpeiden täyttyminen työssä), sekä korkeakoulukontekstissa. Käytämme tutkimuksessa kyselyiden ja haastatteluiden lisäksi mm. pitkittäisasetelmia, fysiologisia mittauksia (elektrodermaalinen aktiivisuus), sekä kokemusotantamenetelmiä (LearningTracker).

Tietoni yliopiston tutkimustietoportaalissa: Ilmari Puhakka

Tutkimusryhmän verkkosivut: Professional Growth and Learning -tutkimusryhmä

Tutkimuskohteet

Työpaikalla tapahtuva oppiminen, työhyvinvointi, hybridityö, psykologiset perustarpeet, emootiot, psykofysiologinen mittaus

Tutkimusyksikkö

Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta

Merkittävimmät julkaisut

Vertaisarvioidut julkaisut

Nokelainen, P., Kaarakka, T., Hirvonen, J., Puhakka, I., Kangaslampi R., Ali-Löytty, S., Vuorenpää, V., & Viro, E. (2025). Self-efficacy, emotions and mathematics achievement: Longitudinal effects of flipped learning. Journal of Computer Assisted Learning, 41, e70148. https://doi.org/10.1111/jcal.70148

Lehtonen, E., Rintala, H., Puhakka, I., & Nokelainen, P. (2025). A typology of approaches to professional learning and development in post-pandemic multi-location knowledge work in the technology sector. Studies in Continuing Education. https://doi.org/10.1080/0158037X.2025.2576258

Puhakka, I., Nokelainen, P., & Lehtonen, E. (2025). Remote work intensity in knowledge work: Associations with informal workplace learning, basic psychological needs satisfaction, job satisfaction, and turnover intention. Vocations and Learning, 18, 23. https://doi.org/10.1007/s12186-025-09377-2

Postareff, L., Parpala, A., Nokelainen, P., Kosenkranius, M., Puhakka, I., Pylväs, L., Rintala, H., Räisänen, M., & Wallin, A. (2025). An intervention to support higher education teachers’ teaching processes and well-being: Protocol for an intervention study design. JMIR Research Protocols, 14, e65428. https://doi.org/10.2196/65428

Puhakka, I., Niemivirta, M., Postareff, L., & Nokelainen, P. (2025). A person-centered study of construction sector workers’ goal orientation profiles and their connections to approaches to learning, self-efficacy, and work engagement. Vocations and Learning, 18, 4. https://doi.org/10.1007/s12186-025-09362-9

Saari, U., Ojasoo, M., Venesaar, U., Puhakka, I., Nokelainen, P., & Mäkinen, S. (2024). Assessing engineering students’ attitudes towards corporate social responsibility principles. European Journal of Engineering Education, 49(3), 492–513. https://doi.org/10.1080/03043797.2023.2299731 

Lehtonen, E., Nokelainen, P., Rintala, H., & Puhakka, I. (2022). Thriving or surviving at work: How workplace learning opportunities and subjective career success are connected with job satisfaction and turnover intention? Journal of Workplace Learning, 34(1), 88–109. https://doi.org/10.1108/JWL-12-2020-0184 

Puhakka, I., Nokelainen, P., & Pylväs, L. (2021). Learning or leaving? Individual and environmental factors related to job satisfaction and turnover intention. Vocations and Learning, 14(3), 481–510. https://doi.org/10.1007/s12186-021-09275-3 

Puhakka, I., & Peltola, M. (2020). Salivary cortisol reactivity to psychological stressors in infancy: A meta-analysis. Psychoneuroendocrinology, 115, 104603. https://doi.org/10.1016/j.psyneuen.2020.104603 

Raportit ja muut julkaisut

Lehtonen, E., Puhakka, I., & Nokelainen, P. (2024). Monipaikkainen työ haastaa oppimista ja yhteenkuuluvuuden tunnetta. Tampereen kauppakamarilehti, 54(2), 22. Linkki

Lehtonen, E., Puhakka, I., & Nokelainen, P. (2023). Opas työelämän vuorovaikutustilanteisiin monipaikkaisessa työssä. Tampereen yliopisto. Linkki

Puhakka, I., Lehtonen, E., & Nokelainen, P. (2023). Asiantuntijoiden hybridityö: ryhmässä enemmän, kasvotusten ja etänä (Loppuraportti). Tampereen yliopisto. Linkki

Postareff, L., Rintala, H., Puhakka, I., Veermans, M., Lehtonen, L., Ryymin, E., & Nokelainen, P. (2022). Jatkuvaan oppimiseen sitoutumisen mahdollisuudet ja haasteet työpaikoilla (Loppuraportti). Hämeen ammattikorkeakoulu. Linkki

Lehtonen, E., Puhakka I., Pylväs, L., & Nokelainen, P. (2021). Asiantuntijuuden kehittyminen, tunteet ja työpaikka oppimisympäristönä (Loppuraportti). Tampereen yliopisto. Linkki

Uusimmat julkaisut