

Oma esittely
Toimin tutkijana Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunnassa. Tutkimukseni kohteena ovat hyvinvointi ja oppiminen työssä ja työtilanteissa (esim. osaamisen kehittyminen työtilanteissa, monipaikkainen työ, psykologisten perustarpeiden täyttyminen työssä), sekä korkeakoulukontekstissa. Käytämme tutkimuksessa kyselyiden ja haastatteluiden lisäksi mm. pitkittäisasetelmia, fysiologisia mittauksia (elektrodermaalinen aktiivisuus), sekä kokemusotantamenetelmiä (LearningTracker).
Tietoni yliopiston tutkimustietoportaalissa: Ilmari Puhakka
Tutkimusryhmän verkkosivut: Professional Growth and Learning -tutkimusryhmä
Projektit
Tutkimuskohteet
Työpaikalla tapahtuva oppiminen, työhyvinvointi, hybridityö, psykologiset perustarpeet, emootiot, psykofysiologinen mittaus
Tutkimusyksikkö
Merkittävimmät julkaisut
Vertaisarvioidut julkaisut
Nokelainen, P., Kaarakka, T., Hirvonen, J., Puhakka, I., Kangaslampi R., Ali-Löytty, S., Vuorenpää, V., & Viro, E. (2025). Self-efficacy, emotions and mathematics achievement: Longitudinal effects of flipped learning. Journal of Computer Assisted Learning, 41, e70148. https://doi.org/10.1111/jcal.70148
Lehtonen, E., Rintala, H., Puhakka, I., & Nokelainen, P. (2025). A typology of approaches to professional learning and development in post-pandemic multi-location knowledge work in the technology sector. Studies in Continuing Education. https://doi.org/10.1080/0158037X.2025.2576258
Puhakka, I., Nokelainen, P., & Lehtonen, E. (2025). Remote work intensity in knowledge work: Associations with informal workplace learning, basic psychological needs satisfaction, job satisfaction, and turnover intention. Vocations and Learning, 18, 23. https://doi.org/10.1007/s12186-025-09377-2
Postareff, L., Parpala, A., Nokelainen, P., Kosenkranius, M., Puhakka, I., Pylväs, L., Rintala, H., Räisänen, M., & Wallin, A. (2025). An intervention to support higher education teachers’ teaching processes and well-being: Protocol for an intervention study design. JMIR Research Protocols, 14, e65428. https://doi.org/10.2196/65428
Puhakka, I., Niemivirta, M., Postareff, L., & Nokelainen, P. (2025). A person-centered study of construction sector workers’ goal orientation profiles and their connections to approaches to learning, self-efficacy, and work engagement. Vocations and Learning, 18, 4. https://doi.org/10.1007/s12186-025-09362-9
Saari, U., Ojasoo, M., Venesaar, U., Puhakka, I., Nokelainen, P., & Mäkinen, S. (2024). Assessing engineering students’ attitudes towards corporate social responsibility principles. European Journal of Engineering Education, 49(3), 492–513. https://doi.org/10.1080/03043797.2023.2299731
Lehtonen, E., Nokelainen, P., Rintala, H., & Puhakka, I. (2022). Thriving or surviving at work: How workplace learning opportunities and subjective career success are connected with job satisfaction and turnover intention? Journal of Workplace Learning, 34(1), 88–109. https://doi.org/10.1108/JWL-12-2020-0184
Puhakka, I., Nokelainen, P., & Pylväs, L. (2021). Learning or leaving? Individual and environmental factors related to job satisfaction and turnover intention. Vocations and Learning, 14(3), 481–510. https://doi.org/10.1007/s12186-021-09275-3
Puhakka, I., & Peltola, M. (2020). Salivary cortisol reactivity to psychological stressors in infancy: A meta-analysis. Psychoneuroendocrinology, 115, 104603. https://doi.org/10.1016/j.psyneuen.2020.104603
Raportit ja muut julkaisut
Lehtonen, E., Puhakka, I., & Nokelainen, P. (2024). Monipaikkainen työ haastaa oppimista ja yhteenkuuluvuuden tunnetta. Tampereen kauppakamarilehti, 54(2), 22. Linkki
Lehtonen, E., Puhakka, I., & Nokelainen, P. (2023). Opas työelämän vuorovaikutustilanteisiin monipaikkaisessa työssä. Tampereen yliopisto. Linkki
Puhakka, I., Lehtonen, E., & Nokelainen, P. (2023). Asiantuntijoiden hybridityö: ryhmässä enemmän, kasvotusten ja etänä (Loppuraportti). Tampereen yliopisto. Linkki
Postareff, L., Rintala, H., Puhakka, I., Veermans, M., Lehtonen, L., Ryymin, E., & Nokelainen, P. (2022). Jatkuvaan oppimiseen sitoutumisen mahdollisuudet ja haasteet työpaikoilla (Loppuraportti). Hämeen ammattikorkeakoulu. Linkki
Lehtonen, E., Puhakka I., Pylväs, L., & Nokelainen, P. (2021). Asiantuntijuuden kehittyminen, tunteet ja työpaikka oppimisympäristönä (Loppuraportti). Tampereen yliopisto. Linkki
Uusimmat julkaisut
An Intervention to Support Higher Education Teachers’ Teaching Processes and Well-Being: Protocol for an Intervention Study
Postareff, L., Parpala, A., Nokelainen, P., Kosenkranius, M., Puhakka, I., Pylväs, L., Rintala, H., Räisänen, M. & Wallin, A., 25 kesäk. 2025, julkaisussa: JMIR Research Protocols. 14, e65428.Tutkimustuotos: Artikkeli › Tieteellinen › vertaisarvioitu
A Person-Centered Study of Construction Sector Workers’ Goal Orientation Profiles and Their Connections to Approaches to Learning, Self-efficacy, and Work Engagement
Puhakka, I. J. A., Niemivirta, M., Postareff, L. & Nokelainen, P., jouluk. 2025, julkaisussa: Vocations and Learning. 18, 1, 4.Tutkimustuotos: Artikkeli › Tieteellinen › vertaisarvioitu
A typology of approaches to professional learning and development in post-pandemic multi-location knowledge work in the technology sector
Lehtonen, E., Rintala, H., Puhakka, I. & Nokelainen, P., 23 lokak. 2025, (E-pub ahead of print) julkaisussa: STUDIES IN CONTINUING EDUCATION.Tutkimustuotos: Artikkeli › Tieteellinen › vertaisarvioitu
Remote Work Intensity in Knowledge Work: Associations with Informal Workplace Learning, Basic Psychological Needs Satisfaction, Job Satisfaction, and Turnover Intention
Puhakka, I. J. A., Nokelainen, P. & Lehtonen, E., jouluk. 2025, julkaisussa: Vocations and Learning. 18, 1, 23.Tutkimustuotos: Artikkeli › Tieteellinen › vertaisarvioitu
Self-Efficacy, Emotions and Mathematics Achievement: Longitudinal Effects of Flipped Learning
Nokelainen, P., Kaarakka, T., Hirvonen, J., Puhakka, I., Kangaslampi, R., Ali-Löytty, S., Vuorenpää, V. & Viro, E., jouluk. 2025, julkaisussa: Journal of Computer Assisted Learning. 41, 6, e70148.Tutkimustuotos: Artikkeli › Tieteellinen › vertaisarvioitu
Assessing engineering students’ attitudes towards corporate social responsibility principles
Saari, U., Ojasoo, M., Venesaar, U., Puhakka, I., Nokelainen, P. & Mäkinen, S., 2024, julkaisussa: European Journal of Engineering Education. 49, 3, s. 492-513Tutkimustuotos: Artikkeli › Tieteellinen › vertaisarvioitu
Longitudinal study of the development of higher education students’ basic psychological needs satisfaction during student-centred engineering mathematics courses
Puhakka, I., Nokelainen, P., Vuorenpää, V., Rämö, J., Kangaslampi, R., Kaarakka, T., Viro, E., Hirvonen, J. & Ali-Löytty, S., 23 elok. 2024, Elsevier.Tutkimustuotos: Esipainos › Tieteellinen
Monipaikkainen työ haastaa oppimista ja yhteenkuuluvuuden tunnetta
Lehtonen, E., Puhakka, I. & Nokelainen, P., 2024, julkaisussa: Tampereen kauppakamarilehti. 54, 2, s. 22Tutkimustuotos: Artikkeli › General public
Asiantuntijoiden hybridityö: ryhmässä enemmän, kasvotusten ja etänä
Puhakka, I., Lehtonen, E. & Nokelainen, P., 2023, Tampereen yliopisto. 91 SivumääräTutkimustuotos: Tutkimusraportti
Opas työelämän vuorovaikutustilanteisiin monipaikkaisessa työssä
Lehtonen, E., Puhakka, I. & Nokelainen, P., 2023, Tampereen yliopisto. 20 SivumääräTutkimustuotos: Kirja › Ammatillinen