THEwellbeing - Korkeakouluopettajien opetusprosessien ja hyvinvoinnin tukeminen

Projektin kesto1.9.2022–31.8.2026
KärkialueTerveys, Yhteiskunta

"Opetuksen jälkeen mä vaan istuin lattialla ja huohotin."

Tutkimushankkeen tavoitteena on edistää tiedeyliopistoissa ja ammattikorkeakouluissa toimivien korkeakouluopettajien pedagogista osaamista ja hyvinvointia.

Hankkeessa tutkitaan korkeakouluopettajien opetusprosessien ja hyvinvoinnin välisiä yhteyksiä. Opetusprosesseja tarkastellaan erityisesti oppimislähtöisen opetuksen näkökulmasta, kun taas hyvinvointia tarkastellaan stressin, uupumuksen ja työtyytyväisyyden kautta. Tutkimuksen avulla saadaan tietoa myös opetukseen liittyvistä tunteista. Monipuolisiin aineistoihin (itseraportointiaineistot, fysiologiset mittaukset ja videohavainnot) perustuvat tulokset auttavat ymmärtämään laajasti korkeakouluopetukseen liittyviä hyvinvoinnin pedagogisia ja psykologisia näkökulmia.

Hankkeessa kehitetään ja toteutetaan interventio, jonka avulla tuetaan oppimislähtöistä opetusta ja opettajien hyvinvointia. Interventiossa hyödynnetään mm. mindfulness-harjoituksia sekä ohjattua reflektiota, joka perustuu oman opetuksen videointiin sekä siihen liittyvään haastattelutilanteeseen, jossa keskustelua viritetään videoitujen opetustilanteiden avulla. Intervention tavoitteena on tuottaa myös konkreettisia toimintatapoja korkeakouluopettajien pedagogiikan ja hyvinvoinnin tueksi.

Projektiryhmä

Liisa Postareff (koodinaattori, HAMK)
Petri Nokelainen (vastuullinen johtaja, TAU)
Anna Parpala (vastuullinen johtaja, HY)