Hyppää pääsisältöön

Antti Paakkari

apurahatutkija, post doc -tutkimus

Oma esittely

Olen työskennellyt Tampereen yliopistossa vuodesta 2021 ja tutkinut datan lisääntyvää vaikutusta sekä erilaisia koulutusinstituutioissa käytettäviä teknologioita ja alustoja - mm. päiväkotien aktiivisuusrannekkeita, digitaalisia portfolioita, etäopetuksen käytäntöjä ja kännyköitä. Tutkimuksessani olen hyödyntänyt Gilles Deleuzen ja Fèlix Guattarin ajattelua sekä toimijaverkkoteorian (ANT) lähestymistapoja. Tällä hetkellä työskentelen Datalapset-hankkeessa, joka tutkii lapsuuden instituutioissa tuotettavan datan yhteiskunnallisia vaikutuksia ja data-aktivismin mahdollisuuksia.   

Merkittävimmät julkaisut

Paakkari, Antti & Siippainen, Anna (2023). Vahinkoja, verkostoja, innostusta ja surua. Varhaiskasvatuksen yritysyhteistyön rakentuminen halujen sommitelmana. Kasvatus, 54(5), 450–463. https://doi.org/10.33348/kvt.142132

Paakkari, Antti, Paananen, Maiju & Grieshaber, Susan (2023) Activity-tracking assemblages in Finnish early childhood education and care. Childhood. https://doi.org/10.1177/09075682231172861 

Paakkari, Antti & Valasmo, Verneri. (2023). Cracks in the Sidewalk: Looking Behind the Seamless Surfaces of Digital Schooling. teoksessa B. Baker, A. Saari, L. Wang, & H. Tavares (Eds), Flashpoint Epistemology Volume 2: Aporias of Complexity in Power, Politics and Methods in Education (pp. 168-181). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003461845-11

Valasmo, Verneri, Paakkari, Antti & Sahlström, Fritjof (2023) Invisible Participation: A Sociomaterial Analysis of a Synchronous Distance Lesson During Emergency Remote Teaching. Digital Culture & Education.  

Valasmo, Verneri, Paakkari, Antti & Sahlström, Fritjof (2022) The device on the desk – a sociomaterial analysis of how Snapchat adapts to and participates in the classroom. Learning, Media & Technology. https://doi.org/10.1080/17439884.2022.2067176 

Paakkari, Antti (2020) Entangled devices. An Ethnographic study on students, mobile phones and capitalism. Helsinki: University of Helsinki. https://helda.helsinki.fi/handle/10138/310928 

Paakkari Antti, Rautio, Pauliina & Valasmo, Verneri (2019) Digital labour in school: Smartphones and their consequences in classrooms. Learning, Culture and Social Interaction. Volume 21, June 2019, pp. 161-169. https://doi.org/10.1016/j.lcsi.2019.03.004 

Paakkari, Antti & Rautio, Pauliina (2019) ‘What is puberty, then?’ Smartphones and Tumblr images as de/re-territorialisations in an upper secondary school classroom. Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education. Volume 40, no. 6, pp. 873-888. https://doi.org/10.1080/01596306.2018.1451304 

Paakkari, Antti (2020) Inlärningens nya teknologier: hur plattformskapitalismen fann sin väg till skolan. Ekonomiska samfundets tidskrift 2/2020. https://www.ekonomiskasamfundet.fi/wp-content/uploads/2020/10/EST-2-20-artikel6.pdf 

Paakkari, Antti (2020) Mitä puhelimet koulussa tekevät? Näkökulmia mobiilietknologioiden, koulun ja kapitalismin suhteisiin. Kasvatus 51(3).

Uusimmat julkaisut