Yliopiston toimitilaohjelma etenee kolmella kampuksella

Julkaistu 23.12.2022
Vuosina 2022–2030 Tampereen yliopiston tiloja ja tilankäyttöä kehitetään toimitilaohjelman tavoitteiden sekä yksiköiden toimintojen ja tarpeiden perusteella Tampereella keskustakampuksella, Hervannan kampuksella ja Kaupin kampuksella

Keskustakampuksella tilojen kehittäminen kohdistuu vuosina 2022–2025 Pinni B -rakennukseen ja yliopiston käyttöön jäävään Linna-rakennukseen. Vuosien 2026–2030 aikana tiloja kehitetään erityisesti Päätalossa, jossa oppimisympäristöt ja monikäyttöiset tilat lisääntyvät. Vuoteen 2025 mennessä yliopisto luopuu keskustassa Pinni A -rakennuksesta ja myöhemmin Virta-rakennuksesta.

Hervannan kampuksella kehitetään vuosien 2022–2025 aikana Tietotaloa. Myös Rakennustalossa tehdään tilankäytön ja tilojen kehittämistä. Sähkötalon peruskorjaus- ja uudisrakentamishanke toteutetaan vuosina 2021–2027. Hankkeessa uudistettavaan Sähkötaloon kootaan eri puolella Hervannan kampusta sijaitsevia toimintoja ja kehitetään kokeellisen tutkimuksen ympäristöjä. Yliopisto luopuu vuoteen 2025 mennessä osittain Festiasta ja 2030 vuoteen mennessä osittain Konetalosta ja kehittää niiden käyttöön jääviä tiloja. Vuosina 2026–2030 Hervannassa kehitetään edelleen myös työ-, oppimis- ja kohtaamistiloja eri kohteissa.

Kaupin kampuksella on tavoitteena vuoteen 2025 mennessä luopua osittain Arvo 1 -rakennuksesta ja kehittää tiloja ja tilankäyttöä käyttöön jäävässä Arvo 1-rakennuksen osassa sekä Arvo 2 -rakennuksessa.

Tilamuutosten lisäksi yliopisto kehittää tapojaan käyttää tilaa, tilojen yhteiskäyttöisyyttä ja tuo digitaalisia ratkaisuja tilankäytön ja sujuvan arjen tueksi kampuksilla.

Toimitilaohjelman vuosien 2022–2025 meneillään olevissa hankkeissa on käynnissä kohteiden ensimmäiset suunnitteluprosessin vaiheet. Nämä hankkeet toteutetaan yhteistyössä Suomen Yliopistokiinteistöt Oy:n kanssa.

Yhteistyö Tampereen yliopiston kanssa on ollut todella tiivistä toimitilaohjelman toimenpiteiden suunnittelun osalta ja olen tyytyväinen siitä, että olemme voineet antaa osaamistamme tähän kokonaisuuteen. Tämä toteuttaa parhaimmillaan strategiamme mukaista parasta kampuskumppanuutta”, toteaa SYKin toimitusjohtaja Sanna Sianoja.

Toimitilaohjelman vaiheet ja toimenpiteet vuosille 2022–2025 ja 2026–2030 muodostavat toisiinsa kytkeytyvän kokonaisuuden

Tampereen korkeakoulusäätiön päättämät, eri vuosina ja vaiheissa tehtävät toimenpiteet, kuten tilojen kehittäminen, rakentaminen, rakennuksista luopuminen tai yliopiston toimintojen siirrot vaikuttavat toisiinsa ja tämä otetaan huomioon kokonaisuutta suunniteltaessa.

Tampereen korkeakouluyhteisö on myös läsnä erilaisissa kampusten ulkopuolella olevissa ja yhteiskunnallista vuorovaikutusta tukevissa ympäristöissä, jotka kytkeytyvät yliopiston tiedekuntien toimintaan, tutkimukseen ja kehittämistoimintaan, kuten Hiedanrannassa Jukolassa ja Nokia Areenalla Paidiassa. Näissä tiloissa toimiminen on osa Tampereen korkeakouluyhteisön ja tiedekuntien toimintaa, eikä niillä ole vaikutusta yliopiston kampuksiin kohdistuvaan toimitilaohjelmaan.

Toimitilaohjelman parissa työskennellään yhdessä erilaisilla tavoilla, foorumeilla ja monimuotoisissa ryhmissä. Aktiivisesti toimitilaohjelmatyössä mukana on tällä hetkellä noin 260 yliopistoyhteisön jäsentä.

Lue lisää kampuskehityksestä täältä

Yhteyshenkilö