Verotutkimuksen huippuyksikkö Tampereen yliopistoon – yliopisto myös mukana kolmessa konsortiossa

Julkaistu 12.10.2021
Yliopiston lippu
Kuva: Jonne Renvall/Tampereen yliopisto
Suomen Akatemia on valinnut tutkimuksen huippuyksiköt vuosille 2022–2029. Tampereen yliopiston johtamaksi huippuyksiköksi valittiin Verotutkimuksen huippuyksikkö. Lisäksi Tampereen yliopiston tutkimusryhmät osallistuvat partnereina kahteen Aalto-yliopistosta ja yhteen Helsingin yliopistosta johdettuun konsortioon. Akatemia valitsi huippuyksikköohjelmaan 11 yksikköä, joissa työskentelee tutkimusryhmiä yhteensä 11 yliopistosta ja tutkimuslaitoksesta.

Taloustieteen professori Kaisa Kotakorven johtama Verotutkimuksen huippuyksikkö valittiin huippuyksikköohjemaan 2022–2029. Huippuyksikköön osallistuvat partnereina taloustieteen professori Jarkko Harjun tutkimusryhmä Tampereen yliopistosta, Valtion taloudellinen tutkimuskeskus VATT ja Helsingin yliopisto.

Lisäksi Tampereen yliopiston tutkimusryhmät osallistuvat partnereina seuraaviin konsortioihin, (suluissa huippuyksikön johtajaorganisaatio).

• Professori Arri Priimägi: Elävien toimintojen innoittamat hybridimateriaalit, (Aalto-yliopisto).
  • Tenure track -professori Paavo Rasilo: Suurnopeuksiset sähkömekaaniset energianmuunnosjärjestelmät, (Aalto-yliopisto)
  • Tenure track -professori Matti Rissanen: Virtuaalinen laboratorio ilmakehän molekyylitason reaktioille ja faasimuutoksille, (Helsingin yliopisto)

– Olemme hyvin iloisia uuden verotutkimuksen alaan liittyvän huippuyksikön käynnistymisestä. Myös kumppanuudet luonnontieteiden ja tekniikan alojen kolmessa huippuyksikössä osoittavat tieteellisen tutkimuksemme korkeaa laatua, tieteen edelläkävijyyttä ja innovatiivisuutta, sanoo Tampereen yliopiston rehtori Mari Walls.

– Tampereen yliopisto on sitoutunut tukemaan huippuyksiköitään. Lämpimät onnittelut ja menestystä tutkimustyöhön!

Suomen Akatemia sai huippuyksikköhakuun yhteensä 184 aiehakemusta. Varsinaiseen hakuun kutsuttiin 34 hakemusta.

Huippuyksikkö on tutkimusyhteisö, joka on saavuttamassa oman alansa kansainvälisen parhaimmiston tai on sen jo saavuttanut.

Uutislähde: Suomen Akatemian tiedote huippuyksikkövalinnasta