Uusien sairaanhoitajaopiskelijoiden syksy on työntäyteinen, mutta mieleinen ala auttaa jaksamaan

Julkaistu 3.11.2022
Tampereen ammattikorkeakoulu
Sairaanhoitajaopiskelijat_TAMK
Kädentaitojen opiskelu on ollut opiskelijoiden mielestä kiinnostavaa. Kuvassa vasemmalta Hoitotyön perusteet -opintojakson tiiminvetäjä lehtori Milla Salama, Anne Mäenpää, Milla Saarinen ja Emilia Vehmanen.
Tampereen ammattikorkeakoulun suomenkielisessä sairaanhoitajakoulutuksessa aloitti tänä syksynä noin 240 uutta opiskelijaa. He ovat aloittaneet opintonsa innostuneella mielellä ja hyvällä asenteella.

– Opintojen alkuvaihe on osalle opiskelijoista hämmentävää, ja uudenlaiset opiskeluun liittyvät asiat voivat tuntua alussa kuormittavilta. Uudenlaisten hoitotyön kädentaitojen opettelu on kuitenkin ollut opiskelijoista kiinnostavaa ja motivoivaa, koulutuksen tutkintovastaava Anne Mäenpää kertoo.

Mäenpään mukaan on harmillista, että hoitoalasta puhutaan julkisuudessa usein kielteiseen sävyyn. Hän uskoo, että negatiivissävytteisellä uutisoinnilla ja kirjoittelulla on vaikutusta alalle hakeutumiseen. Mäenpää toivoo keskusteluissa korostettavan enemmän sitä, että sairaanhoitajan työssä on todella paljon positiivisia asioita.

– Työ potilaiden ja perheiden kanssa on monipuolista, haastavaa, antoisaa ja palkitsevaa. Sairaanhoitajan työ on vaihtelevaa, vastuullista ja merkityksellistä. Erilaisia työmahdollisuuksia on valtavasti ja oman urapolun voi rakentaa omien tavoitteiden mukaiseksi, Mäenpää korostaa.

Opinnoissakin kielteisiä mielikuvia alasta tulee ajoittain esille. Opettajatuutorin tunnit ja harjoittelukokemuksien jakamiset ovat Mäenpään mukaan usein niitä kohtia, joissa asioita nostetaan esille ja käsitellään yhdessä opiskelijoiden kanssa keskustellen.

Usko omaan alaan auttaa jaksamaan

Sairaanhoitajaopiskelija Milla Saarinen kuvaa opintojen alkua hektiseksi, koska uutta asiaa ja muistettavaa on paljon. Saarisen mielestä parasta on ollut päästä opiskelemaan itselle mieleistä alaa ja saada uusia ystäviä.

– Tähän mennessä parasta opinnoissa ovat olleet orientoivat harjoittelut, joissa olen oppinut uusia taitoja, Saarinen kertoo.

Saarinen kertoo huolehtivansa siitä, että opintojen ohella jää aikaa tehdä myös muita asioita, joista nauttii.

Saarisen suunnitelmissa on valmistua sairaanhoitajaksi aikataulun puitteissa. Haaveena on myös nähdä maailmaa ja tutustua eri maiden kulttuureihin.

– Opintojen jälkeen en näe mahdottomuutena esimerkiksi jatkokouluttautumista.

Saarinen haluaa rohkaista alalle aikovia.

– Pitää uskoa siihen, että esimerkiksi työoloihin on tulossa muutoksia. Tämä on ala, jonka uskon antavan minulle paljon.

Oma mielenkiinto ratkaisi

Sairaanhoitajaopiskelija Emilia Vehmanen haki sairaanhoitajakoulutukseen, koska halusi syventää aikaisemmassa lähihoitajakoulutuksessa saatua osaamistaan. Opintojen alku on tuntunut Vehmasen mielestä hyvällä tavalla jännittävältä.

– Odotukset ovat kyllä täyttyneet, mutta yllättävää on ollut se, että heti alkuun on tullut hurja määrä tehtäviä. Parasta on ollut meidän huippu luokkamme, uuden oppiminen sekä totta kai myös opiskelijamenot.

Vehmasen mielestä hoitajamitoituksen toteutuminen ja tähän rinnastaen työolojen parantaminen vaatii muutosta, vaikka se ei ole helppoa työvoimapulan takia.

– Hoito-alan positiivisiakin puolia on hyvä pitää mielessä. Työpaikkoja on hyvin erilaisia, joten kaikille varmasti löytyy mieleinen paikka työskennellä. Vaikka ihmisläheinen työ syö sosiaaliset akut, niin se on silti palkitsevaa.

Myös Vehmanen huolehtii jaksamisestaan opintojen ohella.

– Liikun säännöllisesti, syön monipuolista ruokaa, joka sisältää myös herkuttelua, tapaan ystäviäni ja ihan vaan löhöilen kotisohvalla, hän kertoo.

Vehmasen tulevaisuudensuunnitelmat ovat vielä avoinna. Oman yrityksen perustaminen ja työskentely ulkomailla ovat mahdollisia.

Vehmanen kannustaa hakeutumaan hoitoalalle, jos oma mielenkiinto sinne vetää.

– Koulutuksesta ei voi olla mitään muuta kuin hyötyä, jos haluaa edetä uralla tai haluaa muualle ihmisläheiseen työhön.

Teksti: Arja Hautala
Kuva: Saara Lehtonen