USA:n vaalituloksen viivästyminen huolestutti Tampereella

Julkaistu 4.11.2020
USA:n vaalivalvojaiset/ Kuva: Jonne Renvall
USA:n presidentinvaalien tulosta odotettiin Tampereen yliopiston vaalivalvojaisissa keskiviikkoaamuna.
USA:n presidentinvaalien tasaväkisyys yllätti osallistujat Tampereen yliopiston vaalivalvojaisissa, jonka Pohjois-Amerikan tutkimuksen professori Katri Sieberg järjesti yliopiston keskustakampuksella keskiviikkoaamuna.

– Täytyy sanoa, että tämä on shokki ja yllätys minulle, Sieberg sanoi aamulla puoli yhdeksältä, jolloin ääntenlaskenta oli vielä pahasti kesken.

Demokraattien Joe Biden näytti olevan selvässä johdossa, mutta republikaanien Donald Trump roikkui mukana gallupeihin nähden yllättävän suurella kannatuksella. Aamulla noin klo 9 Bidenin johto oli kutistunut runsaaseen kymmeneen edustajaan ja hetken päästä Trump väitti jopa voittaneensa vaalit.

Katri Sieberg pitää Trumpin näinkin suurta kannatusta outona asiana hänen presidenttikautensa ongelmiin nähden.

– Neljäsosa miljoonaa ihmistä on kuollut koronaviruksen takia eikä presidentti ole hoitanut asiaa. Työttömyys on tosi korkealla tällä hetkellä. Black lives matter -liike on nostanut esiin ongelmia. Monet pelkäävät, että heillä ei ole samoja oikeuksia kuin muilla. Vähän odotin, että tulos olisi toinen.

Sieberg odotti landslide- eli maanvyörymävoittoa Bidenille, mutta sellaista ei tullut ainakaan vielä keskiviikkoaamun ääntenlaskennassa.

Katri Sieberg/ Kuva: Jonne Renvall
Professori Katri Sieberg yllättyi siitä, että vaalitulos näytti keskiviikkoaamuna epäselvältä ja Trumpin suosio yllättävän suurelta.

Trumpin suosiossa ei Siebergin arvion mukaan ole kysymys vain tavallisesta poliittisesta kannatuksesta. Hänen kannattajansa seuraavat Trumpille myönteistä Fox-uutiskanavaa ja pitävät muita valehtelijoina esimerkiksi koronauutisoinnissa.

Epäselvän vaalituloksen on pelätty aiheuttavan levottomuuksia ja jopa mellakoita. Keskiviikkoaamuun mennessä tällaisia uutisia ei saatu. Katri Sieberg kertoi kuulleensa uskottavan arvion siitä, että pahoja levottomuuksia ei tulisikaan vaalituloksen viipymisestä huolimatta.

Teksti: Heikki Laurinolli
Kuvat: Jonne Renvall