Unesco-oppituolin vuosikonferenssi: Vesihuolto, ympäristö ja varautuminen

SijaintiRK218
Ajankohta1.6.2023 6.00–11.45
Kielienglanti
PääsymaksuMaksuton tapahtuma
Vesitorni joen rannalla
Jo järjestykseltään yhdestoista Unesco-oppituolin ”Sustainable Water Services – kestävät vesihuoltopalvelut” vuosikonferenssi pidetään hybridinä Teamsin välityksellä ja Tampereen yliopistolla, Hervannan kampuksella, RK218 torstaina 1.6.2023. Mukana on alustajia kolmelta eri mantereelta (Eurooppa, Aasia, Afrikka).

Tampereen yliopiston ja Unescon yhteisesti sopima oppituoli ”Sustainable Water Services – kestävät vesihuoltopalvelut” keskittyy vesihuoltopalveluihin eli yhdyskuntien vedenhankintaan ja sanitaatioon, kun muut oppituolit ovat tähän saakka keskittyneet vesivaroihin ja niiden hallintaan eri näkökulmista. Oppituoli perustui kansainväliseen, UNESCOn hallinnoimaan arviointiin.

Suomessa on aiemmin ollut kaksi muuta Unesco-oppituolia, mutta Tampereen oppituoli on ensimmäinen vesialalla Pohjoismaissa. Oppituolin ensimmäisenä haltijana vuosina 2012–2020 toimi dosentti Tapio Katko. Häneen apunaan ns. co-chair-tehtävää hoiti dosentti Petri Juuti vuosina 2017–2020. Juuti siirtyi 2020 hoitamaan varsinaista oppituolia. Co-chair-tehtävässä toimii rakennustekniikan, erityisesti vesihuoltopalveluiden dosentti Riikka Juuti.

– Työn kannalta tämä tarkoittaa paitsi Unescon statusta, niin myös erittäin hyviä verkostoja. Etenkin Aasiassa ja Afrikassa Unescolla on paljon painoarvoa vesisektorin asioissa. Tämä UNESCO-professuuri on mainio sillanpääasema Unescoon.

Tampereen yliopiston rakennetun ympäristön tiedekunnan vesihuoltopalveluiden tutkimusryhmällä CADWESilla on pitkä, useiden kymmenien vuosien kokemus vesi- ja ympäristöalan kansainvälisestä yhteistyöstä erityisesti kehittyvien ja Afrikan maiden kanssa muuta myös muualla kuten Yhdysvalloissa, Euroopassa, Baltian maissa ja muissa pohjoismaissa.

Tämän vuoden teemana konferenssissa on "Vesihuolto, ympäristö ja varautuminen".

Järjestäjä

CADWES – Vesihuoltopalveluiden tutkimusryhmä (Oppituolin haltija) Tampere Grand Old Water Professionals ry Tampereen Dosenttiyhdistys ry

Riikka Juuti, riikka.juuti@tuni.fi