Tutkimustieto EU:n ulkosuhteista pääsee Euroopan päättäjien testiin

Julkaistu 15.1.2024
Kolme EU:n lippua salossa suuren rakennuksen edustalla.
Kuva: Marco/Pexels.com
EU:n Horizon2020-ohjelmastaan rahoittama ENGAGE-tutkimushanke on loppusuoralla. Tutkimustieto EU:n tehokkaasta ulkopolitiikasta pääsee tuoreeltaan päätöksentekijöiden testiin, kun hankkeen tutkijat esittelevät tuloksia Euroopan pääkaupungeissa. Hanke huipentuu White Paper -julkaisuun eli politiikkasuosituksiin. Päättäjät keskustelevat luonnoksesta kiertueen päätöksessä keväällä Brysselissä.

ENGAGE-tutkimuskonsortio on viime vuodet tutkinut sitä, miten Euroopan unioni voi tehokkaasti ja kestävällä tavalla saavuttaa strategiset tavoitteensa ulkosuhteissa.

– EU:n ulkopolitiikan yhtenäisyys ja tehokkuus riippuvat siitä, miten se pystyy sovittamaan jäsenmaiden edut yhteen ja samalla käyttämään erilaisia ulkosuhteiden keinojaan johdonmukaisesti, sanoo tutkimusjohtaja Hanna Ojanen Tampereen yliopistosta.

Ojanen on Tampereen yliopistosta mukana ENGAGE-projektissa, johon kuuluu 13 tutkimuslaitosta eri puolilta Eurooppaa.

Kymmenen pääkaupunkia käsittävä sidosryhmille suunnattu workshop-sarja on keskeisessä roolissa, kun tutkimustietoa jalkautetaan Eurooppaan. Keskusteluja käydään Bratislavassa, Madridissa, Helsingissä, Pariisissa, Varsovassa, Kiovassa, Ankarassa, Lontoossa, Berliinissä ja Brysselissä.

Tutkimustiedon anti käytännön politiikkaan käy ikään kuin tarkistuksessa kentällä. Paikalliseksi teemaksi on valittu kyseisessä maassa puhuttava aihe EU-ulkosuhteissa. Marraskuussa Helsingissä keskusteltiin EU:n ja Naton suhteista erityisesti Venäjän hyökkäyssodan kontekstissa. Tilaisuuteen osallistui eduskunnan, ministeriöiden ja valtioneuvoston kanslian edustajia.

Lue kuvaus Helsingin tapaamisesta ENGAGE-sivuilta

Suosituksista käytännön hyötyä politiikantekijöille

Workshopien aikana tutkijat voivat seurata, millaista tietoa päätöksentekijät tarvitsevat rakennettaessa EU:sta yhtenäistä ja tehokasta ulkopoliittista toimijaa. Konkreettista käytännön työkalua tavoitellaan White Paper -julkaisusta, johon koko ENGAGE huipentuu. Politiikkasuositus esitellään luonnosvaiheessa sarjan päätöksessä huhtikuussa Brysselissä.

– Tutkijana minua ilahduttaa se, miten tutkimus on johdonmukaisesti keskustellut asiantuntijoiden ja päättäjien kanssa läpi projektin. Nyt hanke vielä huipentuu testauskierrokseen. ENGAGEn toimintatapa lisää epäilemättä White Paperin käytännön hyötyä politiikantekijöille, sanoo tutkija Henna Kakko

ENGAGEn tutkimus on analysoinut muun muassa EU:n ulkosuhteisiin vaikuttavia tekijöitä, jäsenmaiden politiikkaa sekä diplomatiaa ja kansainvälistä yhteistyötä.

EU-politiikan lohkot vaikuttavat ulkosuhteisiin

Tutkimus on lähestynyt EU:n rakenteita ja päätöksentekoa siltä kannalta, millaisia toiminnan tehostamisen mahdollisuuksia olisi ilman, että unionin perussopimuksia muutettaisiin. Samoin on tarkasteltu sitä, miten EU:n rooliin suhtaudutaan unionin sisällä ja millaisia muutoksia kannatetaan.

– Iso haaste on se, että ulko- ja sisäpolitiikkaa, tai EU:n eri politiikan lohkoja, on vaikea erottaa toisistaan. Tarvitaan kykyä analysoida, miten esimerkiksi kauppa, kehitys, kilpailupolitiikka, ilmasto- tai terveyspolitiikka vaikuttavat ulkosuhteisiin. Toisaalta on osattava koordinoida ja käyttää niiden mahdollisuuksia lisäämään EU:n vaikuttavuutta, Ojanen toteaa.

ENGAGE-hanke (Envisioning a New Governance Architecture for a Global Europe) on saanut EU:n Horizon 2020 -rahoituksen ajalle 2021–2024. Konsortiota koordinoi Esade Business & Law School Espanjasta. Tampereen yliopistosta hankkeessa ovat olleet mukana tutkimusjohtaja Hanna Ojanen sekä tutkijat Arto Väisänen (2022) ja Henna Kakko (2023)

Viimeisimpiä julkaisuja on työpaperi EU:n ja sen jäsenvaltioiden suhteista strategisesti tärkeisiin kansainvälisiin järjestöihin (Working Paper 28). Sen laativat Monika Sus, Anna Fonts Picas, Henna Kakko, Hanna Ojanen ja Marie Vandendriessche.

ENGAGE-hanke (Tampereen yliopisto)

Lue workshop-esittelyt (ENGAGE)