Tutkimushankkeesta Recollect / Reconnect inspiraationsa saanut näytelmä tulossa Tampereelle

Julkaistu 5.10.2021
Advisory board and Dollardaddy Theatre company warming up
Näytelmä 'KELET/EAST' tulee Tampereelle 28.-29.10.2021! Näytelmässä tarkastellaan perhe-elämää hyödyntäen sosialistisissa ja postsosialistisissa maissa asuneiden sekä kylmän sodan aikana rautaesiripun itäpuolella vierailleiden ihmisten lapsuusmuistoja.

Dollardaddy-teatteriryhmän ohjaama näytelmä sai inspiraationsa Koneen säätiön rahoittamasta tutkimushankkeesta Recollect / Reconnect, jota johtavat professori Zsuzsa Millei ja apulaisprofessori Nelli Piattoeva Tampereen yliopiston kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunnasta yhteistyössä kollegansa Arizona State Universityn (USA) professori Iveta Silovan kanssa.

"Näytelmä oli ylivoimainen menestys Budapestissa Unkarissa viime syksynä ja sai erinomaisia arvosteluja tänä kesänä Szegedin arvostetuimmalla teatterifestivaalilla. Olemme iloisia voidessamme isännöidä näytelmää Tampereella ja nähdä, miten suomalainen yleisö ottaa sen vastaan. Suomella oli diplomaattinen rooli kahden supervallan välillä kylmän sodan aikana, ja monilla aikuisilla on eläviä lapsuusmuistoja tuolta ajalta", Millei kertoo.

Näytelmä kertoo Rolandista, joka voitti vuoden 1986 kykykilpailun Unkarissa klovniesityksellään ja sai himoitun palkinnon – matkan kommunistiseen Vietnamiin. Näytelmän ensimmäisessä osassa muistellaan sosialistisen Unkarin uutisia ja suosittuja tv-ohjelmia sekä seurataan kahta kykykilpailuesitystä. Kohtausten tapahtumapaikka ja -aika vuorottelevat sosialistisen Unkarin ja nykyaikaisen Thaimaan välillä, jossa Roland asuu tällä hetkellä. Näytelmän toinen osa esittää Rolandin perheen jälleennäkemisen Thaimaassa. Se avaa vähitellen heidän yhteisen menneisyytensä ja nykyisyyden täynnä ratkaisemattomia jännitteitä ja provokaatioita sekä tarjoaa oivalluksia postsosialistisen perhe-elämän monimutkaisista olosuhteista.

Näytelmän ohjaaja Tamás Ördög ja dramaturgi Bence Bíró osallistuivat itse tutkimusprojektiin ja työskentelivät tutkijoiden ja taiteilijoiden kanssa tuottaakseen yhdessä muistitarinoita. He pyysivät näyttelijöitä tuomaan omat lapsuusmuistonsa käsikirjoituksen luomisprosessiin.

"Lapsuusmuistot toimivat tällä tavoin myös akateemisen tutkimuksen ja taiteen välisenä siltana. Ne luovat vuoropuhelua ihmisten välillä, joita erottaa toisistaan monenlaiset rajat – geopoliittiset, taloudelliset sekä sukupolveen ja kulttuuriin liittyvät", Silova selittää.

”Muistojen jakamisella on dominovaikutus: kun kuulemme muiston, haluamme myös jakaa oman muistomme. Toivomme, että näytelmä herättää yleisössä muistoja ja kannustaa katsojia tutkimaan yhteyksiä tosien sekä kuviteltujen rajojen yli – ei pelkästään menneisyydessä, vaan myös nykyään", Piattoeva lisää.

Katso lisää näytelmästä ja osta liput seuraavasta linkistä: https://ttt-teatteri.fi/program/dollardaddys-east/