Tutkimuksen arviointi huipentui panelistien vierailuun – tuloksista riittää pitkäksi hyödynnettävää

Julkaistu 20.6.2022
Ryhmäkuvassa panelistit yliopiston aulassa.
Kansainväliset asiantuntijat – vertaisarvioinnin mukaisesti tieteentekijöitä arvioitavilla aloilla – saapuivat toteuttamaan panelisteina Tampereen yliopiston tutkimuksen arviointia. (Kuva: Jonne Renvall/Tampereen yliopisto).
Tampereen yliopiston kansainvälinen tutkimuksen arviointi (Research Assessment Exercise, TAU RAE 2022) toteutettiin vertaisarviointina. Kansainvälisten asiantuntijoiden arviointipaneelit vierailivat Tampereen yliopistolla 13.-17.6.2022. Panelistit luovuttivat ensimmäisen vaiheen raportit yliopistolle vierailun päätteeksi. Tampereen yliopisto hyödyntää arvioinnista saatavaa tietoa tutkimuksen kehittämisessä ja saa tietoa siitä, miten tutkimuksen tasoa voidaan kohottaa entisestään.

Tampereen yliopistossa tehtävää tutkimusta arvioitiin kolmessa arviointipaneelissa: tekniikka, terveys ja yhteiskunta. Arvioinnin yksiköt ovat tiedekunnan yksiköitä. Arvioinnin yksiköt valitsivat itse, missä paneelissa ne arvioidaan.

Tampereen yliopiston tutkimuksen vararehtori Tapio Visakorpi kertoo, että arvioinnin tarkoituksena on saada kuva, kuinka tasokasta tutkimus on kansainväliseen tasoon verrattuna.

– Arviointi antaa myös tärkeitä näkemyksiä ja suosituksia siitä, miten voimme kohottaa tutkimuksen tasoa entisestään, Visakorpi toteaa.

Tampereen yliopisto sai kansainvälisiltä panelisteilta ensimmäisen vaiheen raportit vierailuviikon päätteeksi. Tiedekunnat ja yksiköt hyödyntävät raportteja pohtiessaan tutkimuksen kehittämistä. Kehittämistoimet ovat yhteydessä myös vuosisuunnitteluun.

Syksyllä 2022 toteutetaan arvioinnin toinen vaihe.

Tuolloin paneelien puheenjohtajat antavat palautetta ja näkemyksiä tutkimuksen kehittämistoimista, joita Tampereen yliopisto ottaa koko yliopiston mittakaavassa käyttöön.

– Sekä ensimmäisen että toisen vaiheen arvioinnin tuloksia hyödynnetään pitkäjänteisesti tulevina vuosina. Arviointi antanee myös näkemyksiä, joita voimme hyödyntää syksyllä käynnistyvässä strategiamme päivittämisessä, vararehtori Visakorpi sanoo.

Lisätietoa:
Tutkimuksen vararehtori Tapio Visakorpi, tapio.visakorpi [at] tuni.fi