Tutkijoiden yö 2019 laskeutuu kaupunkiin

Julkaistu 16.9.2019
Tutkijoiden yö pe 27.9.
Tutkijoiden yö on suuri eurooppalainen tiedetapahtuma, jossa tiede ja tutkimus avaavat ovensa suurelle yleisölle. Tapahtumaa vietetään eurooppalaisissa kaupungeissa vuosittain syyskuun viimeisenä perjantaina, tänä vuonna 27.9.2019. Suomessa tapahtuma laskeutuu 11 paikkakunnalle ja jälleen myös Tampereelle. Luvassa on monipuolista ja monitieteistä ohjelmaa, johon kuuluu tekemistä ja oppimista kaiken ikäisille.

Ratinassa lavalla tutkijoita ja Mmiisas

Kauppakeskus Ratinassa pääsee tapaamaan kestävän kehityksen, tekoälyn ja sosiaalisen median tutkijoita. Luvassa on asiaa niin etiikan valinnoista kuin teknologian keinoistakin. Ratinassa pääsee myös kuulemaan ja keskustelemaan Tampereen yliopiston oman kasvatin eli Tampere Alumni Miisa Rotola-Pukkilan kanssa. Miisa tunnetaan mediassa nimellä Mmiisas ja häntä on nimitetty jopa Suomen vaikuttavimmaksi somevaikuttajaksi.

Nuoremmille tieteenystäville Ratinasta löytyy tiedetyöpajoja ja pop-up Heurekan tiedeshow sekä erilaisia robotiikan ja virtuaalitekniikan sovelluksia.

Studia generalia -luennoilla aiheita ihmisoikeuksista diabetekseen ja tulevaisuuden ruokaan

Yläkoululaisille ja toisen asteen opiskelijoille suunnatuissa aamupäivän Studia Generalia -luennoissa Tampereen yliopiston Keskustakampuksella käsitellään rokotteita, diabetesta ja ihmisoikeuksia. Nuorten luento-ohjelman ryhmäilmoittautumiset toivotaan 23.9.2019 mennessä. Hervannan kampuksen 4–9 -luokkalaisten työpajat ovat suosittuja ja jo täyteen varattuja. Opettajien on mahdollista tilata työpajoja myös paikan päälle kouluihin.

Iltapäivän Studia Generalia-luennot Tampereen yliopiston Keskustakampuksella käsittelevät terveyttä ja hyvinvointia sekä tulevaisuuden ruoka -teemaa.

Kaupin kampuksen Arvo-rakennuksessa Taitokeskus avaa ovensa. Tutkijoiden yö tarjoaakin harvinaisen tilaisuuden kurkistaa  lääketieteen ja terveysalojen opiskelijoiden käytännön opetukseen. Taitokeskuksen laitteilla ja välineillä opiskelijat pääsevät harjoittelemaan moniammatillisissa ryhmissä mahdollisimman aidon tuntuisia tilanteita.

Tieteellä yöhön

Tutkijoiden yön päättää tuttuun tapaan Science Slam -kilpailu Yo-talolla. Lavalle astuvat rohkeat tieteentekijät esittelemään tutkimustaan täysin totutuista luennoista poiketen. Luvassa on hauskaa tiedesuitsutusta ja riemua yli tiederajojen.

Tutustu Tutkijoiden yön 27.9.2019 ohjelmaan ja tule mukaan tapahtumiin!