Ratinan Tutkijoiden yössä keskustellaan somesta, tekoälystä ja kestävästä kehityksestä

Julkaistu 24.9.2019
Tampereen korkeakouluyhteisö
Tutkijoiden yö pe 27.9.
Tapahtuma kerää perjantaina 27.9.2019 kauppakeskus Ratinaan tutkijoiden lisäksi jännittäviä robotiikan ja virtuaalitekniikan esittelypiteitä, tiedetyöpajoja, Heurekan pop up -shown sekä maan vaikuttavimmaksi somevaikuttajaksi valitun Miisa Rotola-Pukkilan eli Mmiisasin.

Tutkijoiden yö -tapahtumassa Tampereella kauppakeskus Ratinassa on perjantaina 27.9.2019 ohjelmaa pitkin päivää kaikille tieteestä ja tutkimuksesta kiinnostuneille. Tutkijoiden tiedetoveissa keskustellaan kello 16 kestävästä kehityksestä, kello 17 sometutkimuksesta sekä kello 18 monitieteisestä tekoälytutkimuksesta ja vuorovaikutteisesta virtuaalitodellisuudesta.

Somettajan ja some-tutkijan etiketti keskustelussa

Miltei kaikki somettavat, mutta miten tehdä se somasti ja toisia arvostaen? Somemaailma on myös oma tutkimusalueensa ja tarjoaa tutkijalle aineistoja. Mutta miten ja miksi tutkia sosiaalisen median sisältöjä? Minkälaisia eettisiä kysymyksiä sosiaalisen median tutkimuskäyttö nostaa ja mitkä ovat eettisen some-tutkimuksen ehdot? Kello 17 tiedetovin teemana on sometuksen ja sometutkimuksen etiikka ja sometutkimuksen etiikka. Tampereen yliopisto tutkijakoulun tutkimusjohtaja Pirjo Nikanderin johdolla aiheesta keskustelevat yliopistonlehtorit Maria Mäkelä ja Marko Ahteensuu Tampereen yliopistosta.

Kirjallisuudentutkija Maria Mäkelä on tutkimusryhmineen joutunut keskelle sosiaalisen median eettisiä haasteita Kertomuksen vaarat -projektissa, jossa tutkijat keräävät sosiaalisessa mediassa esimerkkejä kyseenalaisista tai muuten mielenkiintoisista tavoista, joilla esimerkiksi kampanjoissa, journalismissa ja politiikassa käytetään hyväksi tarinallisuutta.

– Sosiaalinen media on yksi tärkeimpiä tekijöitä nykyisen tarinabuumin taustalla. Some on tehnyt yrityksistä, medioista, yksityishenkilöistä, poliitikoista ja ryhmittymistä samalla viivalla toimivia "tarinankertojia", ja tarinankertomisen oppeja tuputetaankin nyt kaikille. Tarinallisuuden varjopuolista ei kuitenkaan juuri puhuta, vaikka sosiaalinen media usein nimenomaan vahvistaa tarinallisuuden pimeää kääntöpuolta, Maria Mäkelä kertoo.

Tekoälyyn liittyy myös väärinkäsityksiä

Kello 16 alkavassa tiedetovissa kuullaan, miten tutkimus voi edistää kestävää kehitystä. TAMKin lehtori Eveliina Asikaisen vetämässä paneelissa keskustelemassa ovat tutkijatohtori Antti Wallin ja yliopisto-opettaja Riikka Tapaninaho Tampereen yliopistosta sekä yliopettaja Eeva-Liisa Viskari Tampereen ammattikorkeakoulusta. Keskustelu liikkuu ravinnekierroissa ja erilaisissa kaupunkitilaan liittyvissä näkökulmissa.

Viimeisessä tiedetovisassa kello 18 aiheena on tekoäly ja virtuaalitodellisuus – miten ja miksi näitä tutkitaan sekä mitä yleensä ymmärretään väärin? Professori Markku Turunen, tenure track -tutkija Esa Rahtu sekä projektitutkija Sami Rusthollkarhu Tampereen yliopistosta ovat mukana paneelissa, jota vetää myynnin yliopettaja, myynti-ja tekoälyaiheisen ROBINS-tutkimushankkeen johtaja Pia Hautamäki TAMKista.

Tampereen yliopistossa opiskeleva Mmiisas lavalla

Suomen vaikuttavimmaksi somevaikuttajaksi sekä yhdeksi Suomen vaikutusvaltaisimmaksi naiseksi tänä vuonna valittu Mmiisas eli Miisa Rotola-Pukkila esiintyy Ratinan Tutkijoiden yössä kello 16.30. Hän on sosiaalisen median pitkäaikainen ammattilainen etenkin YouTuben ja Instagramin saroilla. Hänet tunnetaan positiivisena roolimallina, joka ihastuttaa kerta toisensa jälkeen hyväntuulisella, lämminhenkisellä ja samaistuttavalla sisällöllään. Uusimmat aluevaltaukset hänellä ovat oma vaatemallisto Ivana Helsingin kanssa sekä kesällä 2019 julkaistu esikoisteos, Inspiskalenteri.

Miisa myös opiskelee some-työn ohella Tampereen yliopistossa puheviestintää ja tutkii pro gradu -tutkielmassaan tubettajien ja seuraajien vuorovaikutussuhdetta.

Tiedehauskaa kaiken ikäisille

Tutkijoiden yön esittelypisteillä pääsee testaamaan ja tutustumaan robotiikan ja virtuaalitekniikan sovelluksiin. Heurekan pop-up show viihdyttää Ratinassa kello 15.30, 17.30 ja 18.30. innostava ja viihdyttävä tiedeshow sopii kaikenikäisille.

Juniversity-tiedetyöpajat perehdyttävät alakouluikäisiä kello 15.00-19.00 elektroniikan, luonnontieteiden ja robotiikan maailmoihin. Työpajoissa pääsee itse tutkailemaan ja kokeilemaan. Ehkäpä tieteen parista löytyy uusi harrastus? Työpaja on kaikille avoin ja maksuton.

Lisätiedot Tampereen Tutkijoiden yöstä:

Kristiina Tattari, kristiina.tattari [at] tuni.fi, 050 3011364
Kyösti Koskela, kyosti.koskela [at] tuni.fi, 0503186621