Tuberkuloositutkijat tähtäävät uuteen lääkehoitoon

Julkaistu 15.6.2022
Ryhmäkuvassa ulkona nurmikolla kolmen tutkimusryhmän tutkijoita
Tutkimukseen osallistuu Mataleena Parikan (eturivissä neljäs oik.) ja Seppo Parkkilan ryhmien tutkijoita Tampereen yliopistosta ja Jari Yli-Kauhaluoman ryhmän tutkijoita Helsingin yliopistosta.
Tuberkuloosibakteereita aletaan tutkia Tampereen yliopistossa uudesta näkökulmasta. Tähän asti on tutkittu pääasiassa yksisoluisina kasvavia bakteereja, mutta nyt tarkasteluun otetaan biofilmin suojassa kasvavat solut. Parhaassa tapauksessa tutkimuksen tuloksena on täysin uudenlainen hoitomuoto, jossa vaikeasti hoidettavat ja lääkehoidolle vastustuskykyiset tuberkuloosi-infektiot voidaan hoitaa vaikuttamalla suoraan antibiooteille vastustuskykyisiin biofilmeihin.

— Vasta äskettäin on osoitettu, että tuberkuloosibakteeri muodostaa infektion aikana antibiooteille luontaisesti vastustuskykyisiä biofilmejä eli bakteerien muodostamia monimuotoisia yhteisöjä, kertoo tutkimusta johtava immunobiologian tenure track -professori Mataleena Parikka Tampereen yliopistosta.

Biofilmimuoto heikentää hoidon tehoa merkittävästi

— Tämän suojaavan kasvuolomuodon lisäksi biofilmiyhteisössä bakteerisolujen tiedetään jakautuvan epäsymmetrisesti, ja tuloksena syntyy ominaisuuksiltaan erilaisia soluja – myös persisterisoluja, eli lepotilassa olevia bakteereita, jotka sietävät antibiootteja entistä paremmin.

— Biofilminä kasvaminen on bakteerisoluille ominainen kasvuolomuoto, joka tuberkuloosibakteerin kohdalla on yksi merkittävimmistä hoidon tehoa heikentävistä tekijöistä, Parikka kertoo.

Parikan tutkimusryhmä on kehittänyt menetelmiä, joiden avulla voidaan tarkasti mitata sekä biofilmien että biofilmin suojassa syntyvien persisterisolujen elinkykyä.

Uudet hoidot estävät biofilmien muodostumista

Nelivuotinen tutkimus alkaa syyskuussa ja Suomen akatemia rahoittaa sitä kaikkiaan miljoonalla eurolla.

— Nyt saadun rahoituksen turvin pääsemme suoraan testaamaan uusien lääkehoitojen tehokkuutta, kertoo tutkimukseen osallistuva professori Seppo Parkkila Tampereen yliopistosta.

— Nämä lääkehoidot estävät biofilmin muodostumista tai jopa hajottavat jo muodostuneita biofilmejä, ja näin vahvistavat tuberkuloosin hoidossa käytettyjen antibioottien tehokkuutta.

Persistenssiä estävien lääkkeiden avulla olisi mahdollista tehostaa ja lyhentää tuberkuloosin antibioottihoitoa, mikä olisi tärkeää maailmanlaajuisen tuberkuloosiepidemian hallitsemiseksi.

Tuberkuloosi on maailman tappavin infektiosairaus, johon kuolee 1,2 miljoonaa ihmistä vuosittain. Tuntemattomista syistä johtuen tuberkuloosibakteeri on luontaisesti vaikeahoitoinen – tavallisen lääkkeille herkän tuberkuloosin hoitoon tarvitaan 6—9 kuukauden mittainen kuuri neljän antibiootin yhdistelmällä.

Tutkimusta tekevään DisRUPT-konsortioon kuuluu tutkimusryhmineen myös professori Jari Yli-Kauhaluoma Helsingin yliopistosta.

Kuva: Lauri Paulamäki