TTY:n tukisäätiön Huawein rahasto palkitsi menestyksekkäistä opinnoista

Julkaistu 31.1.2023
Palkittuja henkilöitä nostaa maljaa.
Julkaisupalkinto myönnettiin kymmenelle tohtoriopiskelijalle. Palkinnot jakoi Dekaani Jyrki Vuorinen, Huawein johtaja Eero Salmelin sekä professori Joni Kämäräinen. (Kuva: Eino Ansio).
Rahasto myönsi palkintoja väitöskirjatutkijoille ja parhaille kandidaatintöille.

Vuonna 2020 perustettu Huawein rahasto tukee stipendein ja apurahoin Tampereen yliopistossa suoritettavaa tieto- ja sähkötekniikan alaan liittyvää tutkimusta ja opetusta. Rahasto jakoi palkintoja väitöskirjatutkijoille sekä parhaille kandidaatintöille Hervannan kampuksella perjantaina 27.1.2023.

Huawein julkaisupalkinto väitöskirjatutkijoille

Väitöskirjatutkijoille myönnetty julkaisupalkintosumma on 1 000 euroa. Se myönnettiin kymmenelle alan tohtoriopiskelijalle korkealaatuisesta tutkimustyöstä ja julkaisutoiminnasta.

• Laura Flueratory: High-Accuracy Ranging and Localization With Ultrawideband Communications for Energy-Constrained Devices
  • Sahan Damith Liyanaarachchi: Optimized Waveforms for 5G-6G Communication With Sensing: Theory, Simulations and Experiments
  • Vladimir Iashin: Taming Visually Guided Sound Generation
  • Einari Vaaras: Automatic Analysis of the Emotional Content of Speech in Daylong Child-Centered Recordings from a Neonatal Intensive Care Unit
  • Nachiket Ayir: Waveforms and End-to-End Efficiency in RF Wireless Power Transfer Using Digital Radio Transmitter
  • Kateryna Chumachenko: Speed-up and multi-view extensions to subclass discriminant analysis
  • Wenzhu Xing: End-to-End Learning for Joint Image Demosaicing
  • Salwa Saafi: Cellular Connectivity and Wearable Technology Enablers for Industrial Mid-End Applications
  • Ugur Akpinar: Learning Wavefront Coding for Extended Depth of Field Imaging
  • Daniel Krause: Joint Direction and Proximity Classification of Overlapping Sound Events from Binaural Audio

Huawein paras kandidaatintyö -palkinto

Palkinto myönnettiin 14 opiskelijalle. Palkintosumma on 500 euroa.

• Heiskanen Santeri: Intermediate goal generation for off-policy reinforcement learning methods
  • Holkko Tatu: Single exposure multilaser phase microscopy: Simultaneous recording of two images with different wavelengths
  • Johansson Satu: Q-funktion minimax-approksimointi eksponenttisummalla
  • Kivikangas Marko: Estimating three-dimensional motion using IMU sensors
  • Koskelainen Olli: Hardware and Software Implementation
  • Lauttia Tuomas: Adaptive Monte Carlo Localization in ROS
  • Melander Ville: Differentiable Camera Model for Learning-Based Optimizations
  • Syvänen Aapo: Sentiment Analysis Performed on Forum Discussions Using RNNs
  • Ylikoski Juha: Dead Reckoning with IMU Sensors
  • Hietamäki Leevi: Machine Learning for Snapshot Hyperspectral Camera
  • Kallio Veera: Video-Based Scene Classification Using Pretrained Neural Networks
  • Lignell Anni: Living in a line world: How life would be in a world where we could merely perceive edges
  • Niemirepo Teo: Camera localization and 3D surface reconstruction on low-power embedded devices
  • Mäkipää Antti-Jussi: Forecasting Emergency Department arrivals with Facebook Prophet library

Professori Joni Kämäräinen informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunnasta pitää sekä kandidaatintöiden että tieteellisten julkaisuiden tasoa jälleen kerran erinomaisena:

– Kandidaatintöissä on kokeiltu ja kehitetty aivan viimeaikaisia menetelmiä ja monet niistä vastaavat laadultaan tieteellistä tutkimusta. Töiden laatu ja määrä on osoitus siitä, että Tampereen yliopisto onnistuu houkuttelemaan alan huippulupauksia opiskelemaan insinöörialoja.

– Väitöskirjatutkijoiden julkaisemat artikkelit on myös jälleen julkaistu kunkin alan parhailla foorumeilla. Alustat ovat samoja, joilla myös insinöörialojen pääpaikat Massachusetts Institute of Technology ja ETH Zürich -yliopisto julkaisevat tutkimustuloksiaan. Suomalainen insinööritutkimus on vahvaa Pirkanmaalla. Paikalliset yritykset tulevat hyötymään siitä saamalla osaavaa työvoimaa tutkimus- ja tuotekehitysosastoilleen, Kämäräinen jatkaa.

Tampereen teknillisen yliopiston tukisäätiö sr (TTY:n tukisäätiö) tukee Tampereen yliopiston tekniikan alan tutkimusta ja muuta toimintaa. Säätiö toteuttaa tarkoitustaan muun muassa myöntämällä avustuksia ja apurahoja. Säätiö toimii pääosin lahjoitus- ja testamenttivaroin.

Palkittuja opiskelijoita ryhmäkuvassa.
14 opiskelijaa palkittiin parhaasta kandidaatintyöstä. (Kuva: Eino Ansio).

Lisätiedot:

Toiminnanjohtaja Mira Toroi