Tieteen päivillä ennätysyleisö

Julkaistu 28.1.2019
Tampereen korkeakouluyhteisö
Yliopistokaupungeissa alkuvuodesta järjestettävä Tieteen päivät -tapahtuma on Tampereella kasvanut vuosi vuodelta ja saavutti viime viikonloppuna ennätysyleisön.

Nuorten päivässä perjantaina vieraili noin 1000 ja lauantain yleisöpäivään saapui lähes 3000 tieteestä kiinnostunutta. Lauantaina oli liikkeellä erityisen paljon lapsiperheitä, joita kiinnostivat monipuoliset teknologian esittelypisteet ja tiedetyöpajat. Lauantaina kuultiin myös Lasten akatemia luento rohkeudesta ja tilaisuudessa valmistui juhlallisesti ensimmäinen Lasten akatemian tohtori. Tohtorin arvon saavuttaminen vaati osallistumista kaikkiin kolmen vuoden aikana pidettyihin Lasten akatemian luentoihin.

Tieteen päivien ohjelma rakentui Rohkeus-teeman ympärille. Rohkeutta tarkasteltiin hyvin laajasti eri tieteenalojen kautta ja niiden rajapinnoilta. Alustuksissa ja keskusteluissa paneuduttiin rohkeus teeman alla muun muassa tekoälyyn, kaupunkisuunnitteluun, asukasaktivismiin, geeniteknologiaan, bioetiikkaan, aivotutkimukseen ja työyhteisön dynamiikkaan.

– Alustukset herättivät monipuolista keskustelua etiikasta. Yleisöä oli paljon ja tunnelma innostunut. Kävimme äärimmäisen mielenkiintoisia pohdintoja yleisön kanssa tutkijoiden rohkeudesta ja rohkeuden merkityksestä tieteessä, Tampereen yliopiston anatomian professori ja Tampereen Tieteen päivät -ohjausryhmän puheenjohtaja Seppo Parkkila kiitteli.

Sama innostunut ja keskusteleva ilmapiiri saavutettiin kaikissa saleissa. Tampere-talolle löysi tiensä niin lapsiperheet kuin työ- ja eläkeikäisetkin.

– Oli hieno seurata, miten eri ikäistä yleisöä tapahtuma kiinnosti, tänä vuonna oli edellisvuosiin verrattuna erityisen paljon liikkeellä lapsiperheitä. Työpajat ja esittelypisteet, missä itse pääsee kokemaan ja tekemään, ovat suosittuja, painotti tapahtuman koordinaattori Kristiina Tattari.

Tieteen päivät -tapahtumaa järjestävät Tampereella Tampereen korkeakouluyhteisö yhdessä Aamulehden, Pirkanmaan liiton, Poliisiammattikorkeakoulun, Tampereen kaupungin ja Tampere-talon kanssa.

Teksti: Minna Puntila