Tiedekokeita ja läksyapua Juniversityn virtuaalikanavilla

Julkaistu 20.4.2020
Juniversityn tiedeleiri kesäkuussa 2019
Juniversityn tiedeleiriläisiä kesällä 2019
Lasten ja nuorten oma yliopisto Juniversity on siirtynyt koronan vuoksi virtuaaliaikaan. Alakoululaiset pääsevät tekemään tiedekokeita virtuaalitiedepysäkillä, ja yläkoululaisille ja toisen asteen opiskelijoille on tarjolla virtuaaliapua matematiikan, fysiikan ja kemian kotitehtäviin.

Tampereen yliopistossa toimivan Juniversityn tiedekerhot ja -kurssit ovat koronaepidemian vuoksi katkolla, ja Hervannan kampuksella Sähkötalossa sijaitseva tiedelukokka on kiinni. Juniversity-tiimin työntekijät eivät ole kuitenkaan jääneet lepäilemään laakereillaan.

– Siirsimme suositut esi- ja alakouluikäisille suunnatut tiedepysäkit tiedeluokasta verkkoon. Julkaisemme Youtube-kanavallamme, Instagramissa ja Facebookissa pienen tiedekokeen joka tiistai ja torstai puolenpäivän aikaan, Juniversityn tiimivastaava Sini-Maria Sirén kertoo.

– Mitään erityisiä välineitä ei tarvita, vaan kokeiluissa käytetään kotoa löytyviä materiaaleja.

Tähän mennessä virtuaalitiedepysäkeillä on päässyt kokeilemaan salakirjoitusta ja lennokkien lennätystä, askartelemaan lentäviä pääsiäistipuja ja tutustumaan kiteisiin ja geodeihin sekä kapillaari-ilmiöön.

Sirénin mukaan virtuaalitiedepysäkit ovat tuoneet Juniversityn sosiaalisen median kanaville satoja uusia seuraajia. Uudella Juniversityn YouTube-kanavalla videoita on katsottu jo yli 3000 kertaa.

– Ajatus virtuaalisista tiedepysäkeistä lähti halusta tarjota innostavaa ja oppimista tukevaa sisältöä poikkeusaikana. Tuotamme niitä mahdollisesti myös jatkossa, koska ne lisäävät tasa-arvoa ja saavutettavuutta. Videot jäävät myös pysyvästi materiaalipankkiimme varhaiskasvatuksen opettajien ja luokanopettajien käyttöön.

Apua kotitehtäviin Virtuaalihelpistä

Toinen korona-ajan synnyttämä palvelu on Virtuaalihelppi, jossa yläkoululaiset ja toisen asteen opiskelijat voivat kysyä apuja matematiikan, fysiikan ja kemian kotitehtäviin. Aprillipäivänä avattu Virtuaalihelppi toimii Discordissa, joka on ilmainen keskustelualusta. Discordissa voi viestiä sekä puhuen että kirjoittamalla, ja se toimii sekä tietokoneella että puhelimessa.

– Virtuaalihelpin tukiopettajina toimivat Juniversityn ja Aalto-yliopisto Juniorin tiedekasvatusohjaajat, jotka ovat Tampereen yliopiston ja Aallon opiskelijoita. Kysymyksiä voi jättää koska tahansa, mutta tukiopet ovat paikalla keskustelemassa maanantaisin, keskiviikkoisin ja torstaisin kello kolmesta neljään, Sirén kertoo.

Uutuutena on tarjolla apua myös kuvataiteen opiskeluun. Kuviskanavalla kysymyksiin käydään vastaamassa päivittäin.

–  Aloitimme tuen yläkoulun matematiikasta, mutta palvelu laajentui nopeasti myös fysiikkaan, kemiaan ja kuvataiteeseen ja yläkoulun lisäksi myös toiselle asteelle. Tämän mahdollisti yhteistyö Aalto-yliopisto Juniorin kanssa.

Palvelimelle on tällä 16. huhtikuuta mennessä kirjautunut reilut 60 käyttäjää, vaikkakin vasta osa on rohkaistunut keskustelemaan.

–  Haluammekin kannustaa nuoria ennakkoluulottomasti kysymään. Tyhmiä kysymyksiä ei ole! Sirén muistuttaa.

Hänen mukaansa palvelulle saattaisi olla kysyntää jatkossakin.

–  Virtuaalihelppi voisi toimia myös vertaiskeskustelualustana, jossa opiskelijat auttavat ja neuvovat toisiaan.

Myönteisiä kokemuksia tieteestä

Juniversity perustettiin viime vuoden syksyllä kokoamaan Tampereen yliopiston tiedekasvatuksen ja oppilaitosyhteistyön tarjonta yhdeksi palvelukokonaisuudeksi. Syyskuussa Juniversityn käyttöön avattiin Hervannan kampukselle tiedeluokka, jossa alettiin järjestää erilaisia tiedetyöpajoja oppilasryhmille. Hiihtolomaan mennessä tiedeluokassa oli vieraillut yli 2000 oppilasvierasta.

Juniversityn kohderyhmänä ovat lapset ja nuoret esikouluikäisistä toisen asteen opiskelijoihin. Juniversity järjestää eri-ikäisille oppijoille tiedekerhoja ja -leirejä, kursseja ja työpajoja sekä tarjoaa opettajille erilaisia materiaaleja, välineitä ja asiantuntijoita tiedeoppimisen avuksi.

– Tampereella on annettu tiedekasvatusta jo useita vuosia. Juniversityssä jatkuu Tampereen LUMATE-keskuksessa tehty laadukas ja vakiintunut työ tiedeaktiviteettien parissa, Sirén toteaa.

– Tiedekasvatuksen keskiössä ovat ongelmanratkaisukyvyn kehittäminen sekä tieteen kehityksen ymmärtäminen ja seuraaminen. Kokeilevan ja tutkivan toiminnan kautta lapsille ja nuorille tarjoutuu mahdollisuus hankkia myönteisiä kokemuksia tieteestä. Yliopistolle tämä on myös eräänlaista hakijamarkkinointia.

Juniversityn YouTube-kanava

Ohjeet ja linkki Virtuaalihelppiin

Lisätietoa Juniversityn toiminnasta

Tilaa Juniversityn kuukausittain ilmestyvä uutiskirje!

--
Juniversity on Tampereen yliopistossa toimiva lasten ja nuorten oma yliopisto. Sen tavoitteena on tarjota innostava tiedepolku kaikille aina varhaiskasvatuksesta lukioihin ja ammatillisiin oppilaitoksiin saakka. Juniversity toimii tiiviissä yhteistyössä Tampereen alueen koulujen, opettajien, perheiden ja yritysten kanssa.

Juniversity tarjoaa lapsille ja nuorille mahdollisuuden kokea, oppia ja innostua monipuolisesti eri tieteistä mm. järjestämällä tiedekerhoja ja -leirejä, kursseja sekä työpajoja. Mukaan toimintaan pääsee koulun kautta tai omalla vapaa-ajalla. Suuri osa tarjonnasta on osallistujille maksutonta.

Juniversity on osa Tampereen yliopiston Koulutus ja oppiminen -kokonaisuutta, johon kuuluvat mm. yliopiston opiskelijapalvelut. Tampereen yliopiston opiskelijat ovat Juniversityn toiminnassa mukana tiedekasvattajina, ohjaajina ja asiantuntijoina.

Juniversity kuuluu valtakunnalliseen LUMA-keskus Suomi -verkostoon, joka kannustaa lapsia ja nuoria matematiikan, ympäristöopin, luonnontieteiden ja teknologian opiskeluun ja harrastamiseen. Toiminta kattaa vahvasti matemaattis-luonnontieteellis-teknillisiä sisältöjä Tampereen LUMATE-keskuksessa tehdyn pitkäjänteisen työn ansiosta. Jatkossa toimintaa ollaan laajentamassa myös muihin tieteenaloihin.
--

Teksti: Tiina Wesslin