Teatteritaiteen tutkinto-ohjelmaan otetaan nyt uusia opiskelijoita

Julkaistu 22.12.2023
Rastatukkainen tyttö, jolla on keltainen asu,
Teatteritaiteen tutkinto-ohjelmaan eli tuttavallisemmin Nätylle otetaan uusia opiskelijoita kolmen vuoden tauon jälkeen. Yliopistonlehtori Tiina Syrjä kannustaa hakemaan opintoihin rohkeasti, jos teatteri, näyttelijäntaide ja esiintyminen kiinnostavat.

Haku teatteritaiteen tutkinto-ohjelmaan on avoinna 3.–17. tammikuuta. Koulutukseen valitaan 10–14 uutta opiskelijaa hakemuksen sekä nelivaiheisen valintakokeen perusteella.

Valintakokeiden ensimmäinen osio on kirjallinen tehtävä, jonka jälkeen jatkoon päässeet hakijat kutsutaan paikan päälle Nätylle. Käynnissä on myös haku kaksivuotiseen teatteritaiteen maisteriohjelmaan.

– Valintakokeissa arvioidaan näyttelijäntyössä vaadittavaa taiteellista lahjakkuutta ja soveltuvuutta näyttelijän ammattiin. Kaikki hakijat ovat tervetulleita, kertoo yliopistonlehtori Tiina Syrjä.

Teatteritaiteen valintakokeissa on tänä vuonna kiinnitetty erityistä huomiota saavutettavuuteen. Yhteistyötä on tehty Tilaa taiteilijuuteen -hankkeen kanssa, jossa edistetään vammaisten ja viittomakielisten taiteilijoiden yhdenvertaisuutta.

Tavoitteena itsenäinen ja yhteistyökykyinen taiteilija

Teatteritaiteen tutkinto-ohjelma jakaantuu kolmivuotisiin kandidaatin opintoihin sekä kaksivuotisiin maisterin opintoihin. Opiskelun päämääränä on taiteellisesti ja ammatillisesti osaava, monipuolinen, omaa työtään arvostava ja sitä yhteiskunnallisesti perustelemaan kykenevä taiteilija.

– Toivomme, että koulutamme toisaalta itsenäisiä ja toisaalta yhteistyökykyisiä taiteilijoita, jotka tunnistavat omat vahvuutensa ja kiinnostuksen kohteensa. Opiskelu antaa valmiudet myös teatteritaiteen tutkimukseen ja jatko-opintoihin, Tiina Syrjä kertoo.

Opintojen keskiössä ovat lukukausittain vaihtuvat temaattiset aineopintokokonaisuudet, joissa näyttelijäntaiteellisia tavoitteita jäsennetään yhden ilmiön tai aihepiirin kautta. Lisäksi opintoihin kuuluu erilaisia ilmaisuaineita, kuten näyttelijäntaidetta, musiikkia, puheopintoja, liikettä ja tanssia, sekä teoriaopintoja.

Opiskelijat valmistavat opintojen aikana esityksiä sekä yliopiston omalle väelle että suuremmalle yleisölle. Yhteistyötä tehdään esimerkiksi Ylen, ammattiteattereiden ja eri oppilaitosten kuten Taideyliopiston Teatterikorkeakoulun kanssa.

Tarvittaessa opintoja voi maisterivaiheessa täydentää myös muiden korkeakoulujen opetustarjonnalla. Opintojen päätteeksi tehdään kandi- ja maisteriopinnäytteet.

– Pyrimme myös kansainvälisyyteen ja kannustamme opiskelijoita maisterivaiheessa vaihtoon ulkomaille, Syrjä mainitsee.

Opiskelijat kiittelevät opintoja monipuolisuudesta

Teatteritaiteen viisivuotisessa tutkinto-ohjelmassa opiskelee aina kaksi vuosikurssia kerrallaan. Uusia opiskelijoita otetaan joka toinen tai kolmas vuosi.
Syrjän mukaan opiskelijat ovat kiitelleet opintoja erityisesti niiden monipuolisuudesta. Kriittistä palautetta on tullut lähinnä työmäärästä, joka on toisinaan koettu liian suureksi.

– Olemme pyrkineet kehittämään opintoja siten, että työtä ja kuormitusta ei kasaantuisi liikaa. Haluamme pitää huolta opiskelijoidemme hyvinvoinnista.

Teatteritaiteen maisterit työllistyvät useimmiten joko teatteriin tai freelancereiksi. Näyttelijät voivat työllistyä muun muassa teatteriproduktioissa, televisio- ja elokuvatuotannoissa, esitystaiteilijoina, juontajina ja äänikirjan lukijoina. Näyttelijäntyön lisäksi jotkut myös käsikirjoittavat tai ohjaavat.

– Näyttelijä voi olla todella monenlainen, ja työllistyä voi eri tavoin. Kannattaa hakea mukaan rohkeasti, jos teatteri, näyttelijäntaide ja esiintyminen kiinnostavat, Syrjä kannustaa.

Teatteritaiteen koulutus

Teatteritaiteen tutkinto-ohjelman sekä kaksivuotisen teatteritaiteen maisteriohjelman haut ovat avoinna 3.–17.1.2024. Opinnot alkavat syksyllä 2024.

Teatteritaiteen koulutus

Nätyn teatteritaiteen tutkinto-ohjelman ja kaksivuotisen teatteritaiteen maisteriohjelman ennakkotehtävät on julkaistu

Teksti: Virpi Ekholm

Kuva: Jonne Renvall