Tampereen yliopiston tohtoripromootio järjestetään 6.–8. kesäkuuta 2025

Julkaistu 27.5.2024
Tampereen yliopiston tohtoripromootion tunnus, keltainen kidekuvio violetilla pohjalla
Kaikkien tiedekuntien yhteisen tohtoripromootion päätapahtuma, juhlallinen promootioakti, on lauantaina 7. kesäkuuta Tampere-talossa.

Tohtoripromootio on suunnattu nykyisestä Tampereen yliopistosta valmistuneille tohtoreille sekä niille aiemmista Tampereen teknillisestä yliopistosta ja Tampereen yliopistosta valmistuneille tohtoreille, joita ei ole vielä promovoitu. Tohtorintutkinnon tulee olla hyväksytty tammikuun 2025 loppuun mennessä. Ilmoittautuminen promootioon käynnistyy joulukuussa 2024.

Tohtoripromootiota valmistelee rehtorin nimittämä promootiotoimikunta, johon kuuluvat:

Professori Heli Skottman (promootiotoimikunnan puheenjohtaja)
Professori Maija Hirvonen (juhlamenojen ohjaaja)
Professori Lasse Laurson (yliairut)
Professori Juha Suoranta (promoottori)
Hallintopalveluiden päällikkö Sari Saastamoinen (promootiotoimikunnan sihteeri)

Tohtoripromootio on akateemisista juhlista arvokkain ja sillä on vuosisatojen perinteet. Uuden Tampereen yliopiston promootioprotokolla on rakennettu edeltäjäyliopistojen käytäntöjä kunnioittaen ja yhdistäen. Ensimmäistä tohtoripromootiota juhlittiin elokuussa 2022.

Katso koostevideo uuden Tampereen yliopiston ensimmäisen promootion tapahtumista ja tunnelmista (linkki Tampereen yliopiston YouTube-kanavalle)

Tohtoripromootiossa vihittäville tohtoreille luovutetaan akateemisen vapauden symbolina tohtorinhattu sekä tekniikan tohtoreita lukuun ottamatta tohtorinmiekka. Promovoitavat tohtorit hankkivat hatun ja miekan itse. Hattujen valmistaminen mittatilaustyönä ja käsin on aikaa vievää, joten tilaukset kannattaa tehdä ajoissa. Hatun ja miekan voi myös lainata, mikäli niitä ei halua hankkia omaksi.

Lue ohjeet tohtorinhatun, lyyran ja miekan tilaamisesta promootion verkkosivuilta

Tervetuloa mukaan akateemiseen juhlaan!

Tietoa promootion ohjelmasta ja ilmoittautumisesta sekä ohjeita osanottajille päivitetään promootion verkkosivuille

Lisätietoa: promootio2025 [at] tuni.fi (promootio2025[at]tuni[dot]fi)