Tampereen yliopisto tukee Ukrainasta saapuvia opiskelijoita

Julkaistu 23.3.2022
Tampereen yliopiston opiskelijoita kampuksella sisätiloissa
Uusia opiskelijoita Tampereen yliopiston Keskustakampuksella elokuussa 2021. Kuva: Jonne Renvall
Tampereen yliopisto tarjoaa Ukrainasta Suomeen saapuville tutkinto-opiskelijoille mahdollisuuden opintoihin sodan aiheuttaman humanitäärisen kriisin vuoksi. Avoimen yliopiston koulutustarjonnan lisäksi yliopisto myöntää erillisten opintojen suoritusoikeuksia.

Opiskelu on maksutonta opiskeluoikeuden saaneille. Haettavana on myös määräaikaisia tutkijatehtäviä.

Tampereen yliopiston tarjoamat englanninkieliset opinnot on suunnattu perustutkinto-opiskelijoille, joiden opinnot ukrainalaisessa korkeakoulussa ovat keskeytyneet. Hakemuksia käsitellään vuoden 2022 loppuun asti. Opiskeluoikeudet myönnetään 31.7.2023 asti.

– Käymme keskusteluja myös ukrainalaisten yliopistokollegojemme kanssa siitä, miten voimme osoittaa tarkoituksenmukaista tukea. Tarkastelemme myös, miten voimme apurahajärjestelmiemme avulla tukea ukrainalaisia opiskelijoita, kertoo Tampereen yliopiston koulutuksen vararehtori Marja Sutela

Lisäksi Tampereen yliopisto avaa haettavaksi viisi (5) kaksivuotista, määräaikaista ja kokoaikaista tutkijatohtoritehtävää Tampereella. Haku on suunnattu ukrainalaisille tutkijoille, jotka eivät voi jatkaa työtään Ukrainassa sodan takia ja etsivät väliaikaista tutkijan paikkaa Ukrainan ulkopuolella. Lue lisää tutkijahausta.

Tampereen yliopisto tekee myös yhteistyötä Tampereen kaupungin sekä muiden aluetoimijoiden kanssa tuen tarjoamiseksi Ukrainasta paenneille.

Klikkaa tästä lisätietoja avoimen yliopiston opintoihin hakeutumisesta (sisältää hakulomakkeen).

Lue uutisiamme ja tietoa Ukrainan sodan vaikutuksista Tampereen yliopistossa.

studentservices.tau [at] tuni.fi