Tampereen yliopisto sai merkittävän rahoituksen hankkeelle, jonka tavoitteena on mullistaa seuraavan sukupolven tietojenkäsittely- ja kvanttijärjestelmät

Julkaistu 6.4.2024
Cryogenic Memory and In-Memory Computing task
Tampereen yliopisto johtaa Cryogenic Memory and In-Memory Computing task -projektia yhdessä yrityskumppaneiden, kuten Intelin, kanssa. Projekti kestää huhtikuusta 2024 maaliskuuhun 2027 asti. Tampereella projektin vetäjänä toimii tenure track -professori Sayani Majumdar Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunnasta.

Tampereen yliopisto on iloinen voidessaan ilmoittaa merkittävästä rahoituksesta skaalautuvaa kryogeenistä muistiteknologiaa kehittävälle Cryogenic Memory and In-Memory Computing -hankkeelle, joka on osa ArCTIC-hanketta (Advanced Cryogenic Technologies for Innovative Computing). ArCTIC on eurooppalainen hanke, jonka tavoitteena on mullistaa seuraavan sukupolven tietojenkäsittely- ja kvanttijärjestelmät. Euroopan unionin ja Business Finlandin rahoittama hanke on merkittävä edistysaskel kryogeenisten teknologioiden kehittämisessä, jotka ovat välttämättömiä, jotta voidaan yhdistää ja ohjata skaalattuja kvanttitietokoneita.

ArCTIC kokoaa yhteen vaikuttavan konsortion, johon kuuluu 36 eurooppalaista kumppania. Suuret teollisuusyritykset, pienet ja keskisuuret yritykset, tutkimus- ja teknologiaorganisaatiot ja yliopistot yhdistävät voimansa kehittääkseen kryogeenisia teknologioita seuraavan sukupolven laskentaan.

– ArCTIC:n tavoitteena on siltojen rakentaminen kvanttiprosessorien ja niiden ohjauselektroniikan välille. ArCTIC kehittää skaalautuvia, luotettavia, innovatiivisia ohjauselektroniikoita kryogeenisille kvanttiprosessoreille. ArCTIC:ssa kehitettävillä (kryogeenisillä) teknologioilla on sovelluksia useilla eri aloilla sensoroinnista viestintään, ja ne johtavat siten tärkeään ristiinpölytykseen, joka vahvistaa muodostuvaa eurooppalaista ekosysteemiä kryogeenisten klassisten ja kvanttimikrojärjestelmien ympärillä. ArCTIC aikoo perustaa täydellisen ja kattavan eurooppalaisen toimitusketjun kryogeeniselle fotoniiikalle, mikroelektroniikalle ja yleisesti kryo-mikrojärjestelmille nousevan kvanttilaskennan teollisuuden ja erilaisten kryo-avusteisten tieto- ja viestintätekniikan (ICT) sovellusten ympärille, kertoo apulaisprofessori ja hankkeen projektipäällikkö Sayani Majumdar

Tampereen yliopisto johtaa Cryogenic Memory and In-Memory Computing -projektia teollisten kumppaneiden kuten Intelin, Picosun/Applied Materialsin ja Okmeticin, sekä  muiden kumppaneiden kuten Fraunhofer IPMS:n ja VTT:n sekä akateemisen kumppanin, kuten Lundin yliopiston, kanssa.

ArCTICilla on vaikuttava budjetti, noin 40 miljoonaa euroa, josta yli 7 miljoonaa euroa on osoitettu suomalaisille kumppaneille.

Valtava liiketoimintapotentiaali

– Tässä projektissa kehitämme skaalautuvaa kryogeenistä muistiteknologiaa, joka voidaan suoraan integroida standardien komplementaaristen metallioksidisen seokseen (CMOS) perustuvien elektroniikkojen kanssa ja joka pystyy toimimaan laajalla lämpötila-alueella ja erittäin alhaisella virrankulutuksella. Tämä kehitys toisi tietojenkäsittelyn ja tekoälyn (AI) lähelle kvanttimaailmaa ja mullistaisi myös avaruusteknologian. Tällä on valtava liiketoimintapotentiaali lähitulevaisuudessa, lisää Majumdar.

Apulaisprofessori Sayani Majumdar johtama tutkimusryhmä keskittyy uusien laitteistojen kehittämiseen Beyond-CMOS-laskentaan. Tämä tutkimus ulottuu kestävien materiaalien, nousevien nanoelektronisten laitteiden ja niiden integroinnin yli von Neumannin laskentajärjestelmiin. Nämä järjestelmät (kuten computation-in-memory ja neuromorphic platforms) pyrkivät mahdollistamaan energiatehokkaan ja älykkään laskennan ja sensoroinnin.

Liitteet