Tampereen yliopisto mukana tuottamassa digitalisaation palvelutarjontaa yhteisöille

Julkaistu 10.11.2022
Professori Samuli Pekkola Tampereen yliopistosta korostaa verkoston monitieteisyyttä. Yhteistyö helpottaa digitalisaation ongelmien ratkaisua. (Kuva: Pasi Raatikainen).
Kuuden yliopiston yhdessä perustama digitalisaation tutkimus- ja koulutusverkosto vastaa uudella tavalla yritysten ja julkisen sektorin digitalisoitumistarpeisiin. Tampereen yliopiston tietojohtamisen alan asiantuntijoita osallistuu Finnish Hub for Digitalization -verkostoon, joka tuottaa tutkimuspohjaisia ratkaisuja erilaisiin tietojärjestelmiä ja organisaatioiden digitalisaatiota käsitteleviin ongelmiin. Jyväskylän yliopiston koordinoima, kuuden yliopiston yhteistyöverkosto tarjoaa tietoon perustuvia palveluita yksityisille ja julkisille yhteisöille.

FHDi eli Finnish Hub for Digitalization on uusi digitaalisen innovaatiotoiminnan tutkimus- ja koulutusverkosto. Yhteenliittymä käyttää monipuolista lähestymistapaa ja yhdistää eri näkökulmien resursseja toteuttaakseen maailmanluokan tutkimusta ja ratkaisuja reaalimaailman ongelmiin.

FHDi auttaa asiakkaitaan digitaalisessa siirtymässä. Toiminta perustuu tiiviiseen kansalliseen ja kansainväliseen yhteistyöhön, jossa eri osapuolten digitalisaatiota käsittelevät tutkimusosaamiset ja -näkökulmat täydentävät toisiaan.

– Kun yrityksen tai esimerkiksi kunnan digitalisaatiotarve on laaja, verkostosta saadaan koottua pätevä joukko ratkaisemaan asiaa. Yliopistot painottavat digitalisaation tutkimuksessa erilaisia näkökulmia, mutta yksin ei välttämättä pystytä tarjoamaan toimivaa ratkaisua ongelmaan. Yhteenliittymästä saadaan silloin apua, toteaa tietojohtamisen professori Samuli Pekkola Tampereen yliopistosta.

Pekkola korostaa verkoston mahdollisuuksia jatko-opiskelijoille, joille järjestetään seminaareja. Myös tutkimus hyötyy palvelutoiminnasta.

– Ratkaisujen kehittäminen tuottaa ajankohtaista tutkimusaineistoa. Samalla laajennamme verkostoja niin tutkimuslaitoksiin, yrityksiin kuin julkisorganisaatioihin.

Julkisen puolen digitalisaatio Tampereen vahvuutena

Tampereen yliopistosta hankkeeseen osallistuu tietojohtamisen yksikön asiantuntijoita johtamisen ja talouden tiedekunnasta (MAB).

– Verkoston toiminta edistää Tampereen yliopiston strategiaa, jossa digitalisaatio on yksi läpileikkaavista kehityskohtaista. Lisäksi verkosto tukee tiedekunnassamme tehtävää tutkimusta, toteaa MAB-tiedekunnan tutkimusvaradekaani, professori Johanna Kujala

Tietojohtaminen tuo kokonaisuuteen osaamista erityisesti julkisen puolen digitalisaatiosta ja sen edistämisestä. Tarjonnan näkökulmana on erityisesti digitalisaation potentiaali arvonluonnissa.

– Tietotekniikan liiton tutkimusten mukaan alle 30 prosenttia organisaatioista on korkeasti kyvykkäitä digitaalisen murroksen johtamisessa. Yliopistoissa on tähän tarpeeseen riippumatonta ja tutkittuun tietoon perustuvaa osaamista. FHDi tuo tätä osaamista laajemmin tarjolle, Pekkola sanoo.

Tampereen yliopiston tietojohtaminen tutkii erilaisten organisaatioiden digitalisaation edistämistä ja edistämisen esteitä, digitaalista liiketoimintaa ja tietoperusteista arvonluontia.

Asiakkaikseen FHDi tavoittelee erilaisia yrityksiä ja toimijoita, jotka tarvitsevat toimintansa tueksi osaamista ja tietoa digitalisaatiosta. Asiakkaana voi olla myös kunta tai maakunta.

Jyväskylän yliopiston uutinen:
Yritysten digitalisoitumistarpeisiin vastataan uudella yliopistojen tutkimus- ja koulutuskeskuksella

Finnish Hub for Digitalization