Tampereen yliopisto lisää aloituspaikkoja jo syksyksi

Julkaistu 18.6.2020
Tampereen korkeakouluyhteisön lippu liehuu
Tampereen yliopisto lisää koulutuksiinsa 197 aloituspaikkaa syksyllä 2020 aloittaville opiskelijoille. Merkittäviä lisäyksiä tehdään humanistiselle alalle, esimerkiksi logopedian koulutukseen, jossa 8 lisäaloituspaikkaa lisää aloituspaikkojen määrää 67 prosentilla. Tekniikan aloille sekä tietojenkäsittelyn ja tietoliikenteen koulutusaloille lisätään yhteensä 85 aloituspaikkaa.

Aloituspaikkoja lisätään kokonaisuudessaan seuraaville koulutusaloille: kasvatusalat (5), terveys- ja hyvinvointialat (10), humanistiset alat (33), yhteiskunnalliset alat (35), kauppa, hallinto ja oikeustieteet (25), luonnontieteet (4), tietojenkäsittely ja tietoliikenne (35), tekniikan alat (50).

- Olemme iloisia, että voimme lisätä aloituspaikkoja näinkin paljon jo syksylle. Opiskelijavalinnoissa tehtiin tänä keväänä poikkeuksellisia muutoksia nopealla aikataululla. Lisäpaikkojen myötä pystymme tarjoamaan useammalle kevään yhteishaussa hakeneelle opiskelupaikan, koulutuksesta vastaava vararehtori Marja Sutela toteaa.

- Lisäpaikkoja suunnataan aloille, joilla on osaajapulaa, kuten sosiaali- ja terveysala ja tekniikan ala. Tarkoituksemme on kasvattaa näiden alojen koulutuksen volyymiä pysyvästi, Sutela kertoo.

Lisäaloituspaikkapäätöksen taustalla on valtion lisätalousarvio, jossa on esitetty 124 miljoonan euron rahoitusta kohdennettavaksi korkeakoulujen lisäaloituspaikkoihin.

Aloituspaikkojen lisäys ei edellytä toimenpiteitä yhteishaussa mukana olleilta hakijoilta. Valintojen tulokset julkaistaan Opintopolussa 15.7. mennessä.

Myös Tampereen ammattikorkeakoulu saa 180 lisäpaikkaa syksyllä alkaviin opintoihin. (Lue uutinen TAMKin lisäpaikoista).

Lisätietoja (yliopiston lisäpaikat):
Koulutuksesta vastaava vararehtori Marja Sutela, marja.sutela [at] tuni.fi, 040 721 5204
Hakijapalvelut, hakijapalvelut.tau [at] tuni.fi, 0294 520 400 (ma-pe klo 12-14)