Tampereen yliopisto ja TAMK olivat jälleen huippusuosittuja hakukohteita

Julkaistu 5.4.2019
Tampereen korkeakouluyhteisö
Juuri päättyneessä korkeakoulujen yhteishaussa Tampereen ammattikorkeakouluun (TAMK) haki 17 343 ja uuteen Tampereen yliopistoon 28 265 hakijaa. Kumpikin korkeakoulu on hakijamäärältään Suomen toiseksi suosituin. Vain Helsingin yliopistoon oli enemmän hakijoita kuin Tampereen yliopistoon ja ammattikorkeakouluista TAMKia enemmän hakijoita oli vain Metropolia Ammattikorkeakouluun.

Sekä TAMKin että Tampereen yliopiston hakijamäärät olivat samalla tasolla viime vuoteen verrattuina. Tampereen yliopiston hakijamäärä kasvoi hiukan.

TAMKissa suosituin hakukohde ensisijaisten hakijoiden perusteella oli tradenomin (AMK) -tutkinto. Seuraavaksi suosituin oli ensihoitaja (AMK) -tutkinto. Ylemmistä ammattikorkeakoulututkintojen hakukohteista (YAMK) suosituin oli edelleen sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK (sosiaali- ja terveysalan johtaminen).

Tampereen yliopiston suosituimmat hakukohteet olivat ensisijaisten hakijoiden perusteella jälleen lääketieteen ja kauppatieteiden tutkinto-ohjelmat. Diplomi-insinöörihakukohteet kasvattivat yleisesti suosiotaan.

Tampereen korkeakouluyhteisössä on tarjolla lähes 5 000 opiskelupaikkaa. Osa paikoista on varattu ensimmäistä kertaa hakeville.

Tampereen uusi korkeakouluyhteisö kiinnosti hakijoita

Tampereen teknillinen yliopisto ja Tampereen yliopisto yhdistyivät vuoden alussa. Yhteisöön kuuluu myös Tampereen ammattikorkeakoulu. Uusi korkeakouluyhteisö oli näin ensimmäistä kertaa mukana yhteishaussa.

- Oli hieno todeta, että hakijamäärien perusteella TAMKin vetovoima on edelleen erittäin hyvä ja hakukohteemme todella kiinnostavat hakijoita, toteaa TAMKin vararehtori Päivi Karttunen.

- Kahden yliopiston yhdistymisen jälkeen uuden Tampereen yliopiston hakijamäärän kasvu on erittäin hyvä uutinen. Hakijat ovat löytäneet uuden yliopiston koulutustarjonnan, iloitsee Tampereen yliopiston vararehtori Marja Sutela.

Osa valitaan todistuksella, osa valintakokeella

Osa hakeneista valitaan suoraan todistusvalinnalla ja he saavat tiedon opiskelupaikasta ennen valintakokeita toukokuun loppupuolella. Opiskelupaikan voi saada myös valintakoemenestyksen perusteella.

Kaikki yhteishaun valintojen tulokset julkistetaan viimeistään 28.6. Opintopolku.fi-palvelussa.

Tampereen ammattikorkeakoulun (TAMK) ja Tampereen yliopiston uudessa korkeakouluyhteisössä kohtaavat muun muassa tekniikan, terveyden ja yhteiskunnan tutkimus ja opetus. Yliopistotutkinnoissa korostuu tieteellinen pohja, TAMKin tutkinnoissa painotus on vahvassa käytännön osaamisessa. Tiivistynyt yhteistyö korkeakoulujen kesken merkitsee opiskelijalle laajempia mahdollisuuksia opintoihin, projekteihin ja työelämäkontakteihin.

Tampereen korkeakouluyhteisöön kuuluu noin 30 000 opiskelijaa.

Lisätietoa valintakokeista korkeakouluyhteisön verkkosivuilta:

Lisätiedot:
TAMK
Vararehtori Päivi Karttunen, 050 568 5358, paivi.karttunen [at] tuni.fi
Tampereen ammattikorkeakoulun hakijapalvelut:
Opiskelijarekrytoinnin päällikkö Marjo Korhonen, 040 809 3510, marjo.korhonen [at] tuni.fi

Koulutuksen vararehtori Marja Sutela, 040 721 5204, marja sutela [at] tuni.fi
Tampereen yliopiston hakijapalvelut: