Tampereen Tuberkuloosisäätiöltä 100 000 euron lahjoitus hengityselinsairauksien tutkimukseen

Julkaistu 21.3.2024
aihekuvassa yhdistelmä eri tieteenaloilta: koeputki, tietokoneen näppäimistö ja kirjoittamista
Tampereen Tuberkuloosisäätiö on myöntänyt Tampereen yliopistolle 100 000 euron lahjoituksen.

–Tampereen Tuberkuloosisäätiö on yksi merkittävimmistä tukijoistamme siinä tutkimustyössä, jota teemme Tampereen yliopiston Lääketieteen ja terveysteknologian tiedekunnassa, tiedekunnan dekaani Seppo Parkkila sanoo.

Säätiö on vuosikymmenten aikana tukenut Tampereen yliopistossa tehtävää tuberkuloosin ja muiden hengityselinsairauksien tutkimusta muun muassa lahjoitusprofessuureilla, tutkimusapurahoilla ja lahjoituksilla.

– Tampereen tuberkuloosisäätiö perustettiin vuonna 1954 jakamaan tamperelaisen lääkärin Anna Wikanderin perintöä tuberkuloositutkimukselle. Nykyisin tuemme myös laajemmin hengityselinsairauksien tutkimusta. Tampereen yliopiston Lääketieteen ja terveysteknologian tiedekunnan kanssa meillä on yhteinen missio. Toimimme terveyden puolesta sairauksia vastaan, sanoo säätiön puheenjohtaja Markku Lilja.

Tampereen Tuberkuloosisäätiö julkisti lahjoituksensa Tampereen lääkäripäivien yhteydessä järjestetyssä 70-vuotisjuhlasymposiumissaan.

Tutustu Tampereen Tuberkuloosisäätiöön