Tampereen korkeakouluyhteisö ei ota enää tänä keväänä vastaan vaihto-opiskelijoita ulkomailta

Julkaistu 22.1.2021
Tampereen korkeakouluyhteisö
Kuvituskuva Hervannan kampukselta.
Tampereen korkeakouluyhteisöön saapuneiden vaihto-opiskelijoiden keskuudessa on todettu koronavirustartuntoja. Tampereen yliopisto ja Tampereen ammattikorkeakoulu (TAMK) ovat tilannekuvan perusteella päättäneet keskeyttää vaihto-opiskelijoiden vastaanottamisen ulkomailta.

Vuodenvaihteessa ja alkuvuonna Tampereen yliopistoon on saapunut noin 200 vaihto-opiskelijaa ja TAMKiin vajaa 70. Vaihto-opiskelijoita on saapumatta vielä yhteensä noin 70.

Olemme Tampereen yliopistossa ja TAMKissa 22.1.2021 terveysviranomaisia kuultuamme päättäneet keskeyttää vaihto-opiskelijoiden vastaanottamisen ulkomailta kevätlukukauden ajaksi. Päätös perustuu opiskelijoiden ja henkilöstön terveyden ja turvallisuuden suojelemiseen nopeasti muuttuvassa koronapandemiatilanteessa. Lisäksi tarkastelemme kaiken muun kansainvälisen liikkuvuuden tilanteen ja harkitsemme päätöstä liikkuvuuden rajoittamisesta kokonaistilanne huomioiden.

Korkeakoulujen kansainvälisestä liikkuvuudesta vastaavat palvelut ovat yhteydessä yhteistyökorkeakouluihin maailmalla sekä henkilökohtaisesti niihin opiskelijoihin, joita päätös koskee.

Tampereella jo olevat vaihto-opiskelijat jatkavat opiskelua Tampereella etäopetuksessa. Tartuntojen vuoksi Tampereen yliopisto ja TAMK ovat kontaktoineet sähköpostitse kaikki ulkomaalaiset vaihto-opiskelijat ja olleet heihin yhteydessä myös puhelimitse.

Kontaktoinnin perusteella opiskelijoiden asiat ovat hyvin ja heillä on selkeät viranomaisilta saadut toimintaohjeet eristyksestä ja karanteenista. Myös oireettomille vaihto-opiskelijoille järjestetään viikonlopun aikana maksuton koronatestaus.

Viimeiset vuorokaudet olemme toimineet erittäin tiiviissä yhteistyössä terveysviranomaisten kanssa. Tartuntatautiviranomaiset jatkavat tartuntaketjujen selvittämistä. Yliopisto ja TAMK pitävät säännöllisesti yhteyttä vaihto-opiskelijoihin ja antavat tarvittavaa ohjeistusta ja tukea.

Yliopisto ja TAMK ovat koko pandemian ajan toimineet voimassa olevan viranomaisohjeistuksen puitteissa ja ohjeistaneet kansainvälisiä opiskelijoita kattavasti ja ennakoivasti koronaturvallisuuteen liittyvissä kysymyksissä. On äärimmäisen valitettavaa, että tartuntoja on ilmennyt tästä huolimatta.

Tampereen korkeakouluyhteisö muistuttaa, että kaikkia pandemiaan liittyviä turvallisuusohjeita on erittäin tärkeää noudattaa kampuksilla ja myös vapaa-ajalla.