Tampereen ammattikorkeakoulu saa 180 lisäpaikkaa syksyllä alkaviin opintoihin

Julkaistu 11.6.2020
Tampereen ammattikorkeakoulu
TAMK_kyltti_pääkampus_Teiskontie
Opetus- ja kulttuuriministeriö esittää opiskelupaikkojen lisäämistä korkeakouluissa 4800:lla vuosina 2020–2021. Esitys sisältyy valtion lisätalousarvioehdotukseen, jolla pyritään helpottamaan koronavirusepidemian jälkihoitoa ja sosiaalisesti kestävää nousua kriisistä. Valtakunnallisesti aloituspaikkoja tulee ammattikorkeakouluille 2200 ja yliopistoille 1815. Pirkanmaalla Tampereen ammattikorkeakoulu saa 180 lisäpaikkaa ja Tampereen yliopisto 190 lisäpaikkaa.

Tampereen ammattikorkeakoulussa lisäpaikat kohdennetaan sosiaali- ja terveysalan (95 paikkaa), tekniikan (60), liiketalouden (20) sekä maa- ja metsätalousalan (5) koulutuksiin. Uusien aloituspaikkojen myötä opiskelumahdollisuus TAMKissa syksyllä 2020 avautuu yhteensä 1744 hakijalle.

Rehtori Markku Lahtinen pitää erittäin tärkeänä, että TAMK omalta osaltaan kantaa vastuuta kasvavan Pirkanmaan osaamisesta lisäämällä koulutuspaikkoja. Maakunnan ammattibarometri kertoo, että pulaa on varsinkin sosiaali- ja terveysalan ja tekniikan alan ammattilaisista.

– Vastaamme alueen työelämän tarpeeseen lisäämällä ensi syksynä alkavaan sairaanhoitajakoulutukseen 40 paikkaa. Myös ensihoitajille ja terveydenhoitajille tulee lisäaloituspaikkoja, kertoo Terveys-osaamisyksikön johtaja Susanna Seitsamo.

Hyvinvointi- ja terveysteknologia -osaamisyksikön johtaja Lea Yli-Koivisto tietää työvoimapulan koskettavan erityisesti sosiaalialan osaajia.

– Siksi kasvatamme sosionomikoulutuksen sisäänottoa yhdellä lisäryhmällä. Opetusministeriön lisärahoitusta kohdistamme myös bioanalyytikon, fysioterapeutin ja röntgenhoitajan tutkinto-ohjelmien lisäpaikkoihin.

Tekniikan alalle TAMKissa tulee 30 lisäpaikkaa tietotekniikkaan ja 30 lisäpaikkaa sähkö- ja automaatiotekniikkaan.

– Tampereella on viime vuosina palkattu vuosittain lähes tuhat ICT-alan osaajaa, ja myös sähkö- ja automaatioalan yrityksillä on vaikeuksia saada henkilökuntaa. TAMKin insinöörikoulutukseen saadut tietotekniikan sekä sähkö- ja automaatiotekniikan tutkinto-ohjelmien lisäpaikat tulevat palvelemaan suoraan yritysten tarpeita, sanoo Teollisuusteknologia-osaamisyksikön johtaja Hannu Kivilinna.

Liiketalouden koulutuksen 20 lisäpaikkaa kohdennetaan yrittäjyyden ja tiimijohtamisen tradenomikoulutukseen.

– TAMKin Proakatemia on yrittäjyyden koulutuksen edelläkävijä Suomessa ja vetovoimainen hakukohde. Lisäpaikkojen kohdentamisella pyrimme entisestään tukemaan Pirkanmaan yrittäjyyden kehittymistä ja tarjoamaan innokkaille nuorille ainutlaatuisen mahdollisuuden toteuttaa unelmiaan ryhtymällä yrittäjäksi, toteaa Ari-Pekka Anttila, Liiketoiminta-osaamisyksikön johtaja.

Valintakokeet meneillään

Kevään yhteishaussa TAMKiin oli yhteensä yli 18 000 hakijaa, kahdeksalle eri koulutusalalle.

Ammattikorkeakoulujen valintakokeiden ensimmäinen vaihe oli 4.6. ja toisen vaiheen kokeet pidetään juhannuksen jälkeen 23.–25.6. Valintojen tulokset julkaistaan 15.7.

Lisätietoa:
rehtori Markku Lahtinen, p. 050 524 6525, markku.lahtinen [at] tuni.fi (markku[dot]lahtinen[at]tuni[dot]fi)
vararehtori Päivi Karttunen, p. 050 568 5358, paivi.karttunen [at] tuni.fi (paivi[dot]karttunen[at]tuni[dot]fi)
johtaja Susanna Seitsamo, p. 050 322 5921, susanna.seitsamo [at] tuni.fi (susanna[dot]seitsamo[at]tuni[dot]fi)
johtaja Lea Yli-Koivisto, p. 050 560 3153, lea.yli-koivisto [at] tuni.fi (lea[dot]yli-koivisto[at]tuni[dot]fi)
johtaja Hannu Kivilinna, p. 050 098 1118, hannu.kivilinna [at] tuni.fi (hannu[dot]kivilinna[at]tuni[dot]fi)
johtaja Ari-Pekka Anttila, p. 050 064 4267, ari-pekka.anttila [at] tuni.fi (ari-pekka[dot]anttila[at]tuni[dot]fi)

Lisätietoa valintakokeista:
ammattikorkeakouluun.fi