TAMKin yliopettaja Nina Kilkku jatkaa Euroopan psykiatristen sairaanhoitajien organisaation puheenjohtajana

Julkaistu 29.5.2019
Tampereen ammattikorkeakoulu
Nina Kilkku_TAMK
Tampereen ammattikorkeakoulun yliopettaja Nina Kilkku on valittu uudelle kaudelle jatkamaan puheenjohtajana Euroopan psykiatristen sairaanhoitajien organisaatiossa, Horatiossa. Valinta tehtiin Horation hallituksen kokouksessa Kööpenhaminassa.

Horatio on eurooppalainen mielenterveyshoitotyön katto-organisaatio, jossa ovat mukana alan järjestöt ja yhdistykset yli 20 maasta, myös Suomen sairaanhoitajaliitto. Horation tavoitteena on vaikuttaa mielenterveyshoitotyöhön liittyvään päätöksentekoon Euroopassa ja edistää mielenterveystyön käytännön, koulutuksen, hallinnon ja tutkimuksen kehittämistä.

– Kuluneen vuoden aikana toiminta on ollut hyvin aktiivista ja muun muassa kansainvälisen sairaanhoitajaliiton ICN:n kanssa on tehty sopimus, jonka myötä mielenterveyshoitotyön näkökulma pyritään saamaan aiempaa vahvemmin esiin myös kansainvälisesti. Yhteistyö muiden kansainvälisten ja eurooppalaisten mielenterveysalan organisaatioiden sekä Horation kansallisten jäsenorganisaatioiden kanssa jatkuu aktiivisesti. Tästä yhtenä esimerkkinä on yhteistyö Tsekin tasavallassa, jossa ollaan tekemässä laajaa mielenterveyspalvelujen reformia, Kilkku kertoo.

Osallisuus, kohtaaminen, arvostus, luottamus – mielenterveyshoitotyön ytimessä

Osallisuus on ollut vahvasti esillä eurooppalaisessa mielenterveystyössä myös poliittisella tasolla, esimerkiksi Mental Health Europen (MHE) esiin nostamana, ja Horatio on osaltaan MHE:n jäsenorganisaationa tukenut näitä aloitteita.

– Osallisuuden todellisuus näkyy mielenterveystyön arjessa, kohtaamisissa, siinä miten me kaikki olemme osallisia yhteiskunnassa ja toistemme kanssa, miten ymmärrämme ja kohtaamme toisemme silloin, kun joku on apua hakemassa ja toinen sitä tarjoamassa, siinä miten arvostamme ja kunnioitamme toisiamme, Kilkku sanoo.

Lisää ajatuksia ja tunnelmia asiasta Nina Kilkun blogikirjoituksessa.

Lisätietoja: yliopettaja Nina Kilkku, nina.kilkku [at] tuni.fi, p. 050 511 8754
Lähde: Suomen sairaanhoitajaliitto