TAMKin monikansallinen opiskelijatiimi osallistuu myyntikilpailuun Tanskassa

Julkaistu 26.4.2023
Tampereen ammattikorkeakoulu
Kilpailutiimin ryhmäkuva.
TAMKin kilpailutiimissä on opiskelijoita seitsemästä eri maasta. Kuvassa kilpailijat valmentajansa Pauliina Airaksinen-Aminoffin kanssa.
Sales Platform Studies for Higher Education (SPLASH) -hankkeessa tutkitaan, miten myynnin osaajia koulutetaan tulevaisuudessa. Kolme vuotta kestänyt hanke huipentuu toukokuussa Tanskassa järjestettävään kansainväliseen myyntikilpailuun.

SPLASH on Erasmus-rahoitteinen tutkimushanke, jonka toimijat ovat Suomesta, Tanskasta, Itävallasta ja Italiasta. Suomessa hankkeesta vastaavat yliopettaja Pia Hautamäki sekä lehtorit Pauliina Airaksinen-Aminoff ja Teppo Yrjönkoski Tampereen ammattikorkeakoulusta. Hankkeen päättävässä myyntikilpailussa opiskelijoilla on mahdollisuus tutustua alaan kansainvälisesti ja hioa myyntitaitojaan. Kilpailu järjestetään 8.–9.5.2023 Aalborgissa Tanskassa.

– Halusimme järjestää myyntikilpailun, joka on innovatiivinen ja tätä päivää. Nyt myyntityössä on tärkeää esimerkiksi LinkedInin ja muiden myynnin digitaalisten työkalujen käyttö, ja tämä näkyy myös kilpailun teemoissa, Pia Hautamäki taustoittaa.

TAMKin kilpailutiimissä on 14 jäsentä, jotka tulevat Suomesta, Saksasta, Unkarista, Espanjasta, Etelä-Koreasta, Japanista ja Brasiliasta. Pauliina Airaksinen-Aminoff toimii tiimin valmentajana.

Tulevat myynnin ammattilaiset Erica Kinnunen ja Takehito Hinami pitävät myyntialassa erityisesti ihmisten kohtaamisesta ja työn palkitsevuudesta.

– On huippua saada palautetta, jossa asiakas kertoo tulleensa kuulluksi ja löytäneensä haluamansa ratkaisun tai tuotteen. Jokainen asiakas on erilainen ja jokainen myynti- ja ostokokemus uniikki, joten alalla pääsee haastamaan itseään sosiaalisesti ja vähän psykologisestikin, Kinnunen kertoo.

– Tykkään tavata erilaisia ihmisiä ja selvittää millaisia he ovat. Mikään ei ole parempaa kuin kädenpuristuksella solmittu kauppa tietäen, että on tehnyt jonkun iloiseksi ja ansainnut hyvän palkkion, Hinami toteaa.

TAMKin myyntiopiskelijat Takehito Hinami ja Erica Kinnunen.
Takehito Hinamia ja Erica Kinnusta kiinnostaa myyntialassa etenkin erilaisten ihmisten kohtaaminen ja työn palkitsevuus.

Selkeät roolit auttavat tiimityössä

Opiskelijat osallistuvat kilpailua varten ylimääräiselle myyntikurssille. He tutustuvat annettuihin asiakkaisiin verkossa ja ottavat näihin yhteyttä LinkedInin kautta. Opiskelijat tapaavat asiakkaat kahdesti, ensin etänä ja toisen kerran Aalborgissa. Myyntitapaamisissa on kaksi arvioijaa, joista toinen edustaa oppilaitosta ja toinen asiakasta.

Tällä hetkellä tiimi hakee sponsoreita, markkinoi itseään sosiaalisessa mediassa sekä valmistautuu asiakastapaamisiin.

– Jokainen tiimin jäsen on saanut oman erityisen roolin, jotta projekti sujuisi mahdollisimman hyvin. Työnjako on tehnyt työskentelystä todella tehokasta ja auttanut välttämään vääränlaista kommunikaatiota, Takehito Hinami kertoo.

– Harjoittelemme eri tapoja edistää myyntiä niin ryhmänä kuin yksilöinä. Olemme opetelleet myös kehonkielen, äänenkäytön sekä vaatetuksen vaikutusta ihmisten kohtaamiseen, Erica Kinnunen lisää.

Kurssilla perehdytään myös empatiaan ja tunnetaitoihin, jotka ovat tulevaisuuden myyntiosaajalle arvokkaita taitoja.

– Asiakkaan oikeanlainen kohtaaminen ja kuunteleminen on kaikki kaikessa. Juuri se herättää luottamuksen myyjän ja ostajan välille, mikä on avain onnistumiseen, painottaa Pauliina Airaksinen-Aminoff.

Uusia tuttavuuksia ja uramahdollisuuksia

Erica Kinnunen ja Takehito Hinami odottavat Tanskan matkalta muutakin kuin itse kilpailua.

– Olen hyvin ulospäinsuuntautunut, tykkään matkustaa ja saada uusia ystäviä ympäri maailmaa. Verkostoituminen on tärkeää, koska se avaa ovia uusiin työpaikkoihin ja innostaa opintoihin ulkomailla. Kansainvälinen kilpailu on hyvä tilaisuus osoittaa oma osaaminen muille, Kinnunen sanoo.

– Eräältä lehtorilta opin, että myyjän ei pidä muuttaa ehdotustaan vain saadakseen sopimuksen tehdyksi, koska se syö uskottavuutta ja arvoa. Tämän neuvon olen pitänyt mielessäni ja aion noudattaa sitä myös kilpailussa. Kilpailu on mahdollisuus tutustua yrityksiin kaikkialta Euroopasta, oppia niiden kokemuksesta ja hioa omia taitoja. Ehkä matka poikii myös työtarjouksia, Hinami pohtii.

Pia Hautamäki ja Pauliina Airaksinen-Aminoff iloitsevat SPLASH-hankkeen annista ja TAMKin menestyksestä myyntialan kouluttajana.

– Me TAMKissa olemme edelläkävijöitä modernin B2B-myynnin koulutuksessa ja olemme rakentaneet paljon aihetta käsitteleviä sisältöjä. Ja onhan TAMK valittu yhdeksi maailman parhaista myyntikorkeakouluista, Hautamäki muistuttaa.

– Kilpailutiimin valmentajana on ollut ihanaa tutustua eri maista tuleviin nuoriin. Heidän ansiostaan myös minulla on ollut mahdollisuus oppia uutta ja tyydyttää uteliaisuuttani, Airaksinen-Aminoff kehuu.

Kilpailun palkinnon suhteen Airaksinen-Aminoff on salaperäinen.

– Se tulee olemaan upea yllätys!

Teksti: Emmi Suominen
Pääkuva: Jere Kiviniemi