TAMKin IoT-seminaarissa katsottiin tulevaisuuteen

Julkaistu 20.3.2019
Tampereen ammattikorkeakoulu
TAMKin ioT-seminaari 13.-14.3.2019
Tampereen ammattikorkeakoulun IoT-seminaari järjestettiin jo neljättä kertaa. Kaksipäiväinen seminaari ja näyttely 13.-14. maaliskuuta muodostui tälläkin vuonna teknologiayritysten ja opiskelijoiden kohtauspaikaksi. Seminaarin pääteemoja olivat 5G ja koneoppiminen, pääyhteistyökumppanina oli ALSO Finland.

IoT, internet of things eli teollinen internet, tarkoittaa fyysisten laitteiden liittämistä verkkoon, jolloin laitteilla on mahdollisuus aistia ympäristöään erilaisten sensorien avulla ja toimia saamansa tiedon perusteella. Käytännössä kyse voi olla esimerkiksi etäohjattavasta älyimurista, rakennustyömaan muiden koneiden kanssa keskustelevasta nosturista tai autosta, joka osaa itse etsiä vapaita parkkipaikkoja. TAMKin IoT-seminaarissa esiteltiin uusia IoT-teknologioita. Pääteemoja tänä vuonna olivat 5G sekä koneoppiminen. Asiantuntijat käsittelivät aiheita laajasti eri näkökulmista.

IoT-seminaarin järjestämisestä vastasi tieto- ja viestintätekniikan ainejärjestö Source ry, täysin opiskelijavoimin Sander Kallion johdolla. Aiempina vuosina tapahtuman järjestämisestä on huolehtinut tieto- ja viestintätekniikan yliopettaja Mauri Inha, ja tapahtuma onkin hänen merkittävä perintönsä TAMKille.

- Meillä on ollut huippuporukka kasassa, ja seminaari pyörii melkein itsestään, Sander Kallio hehkutti.

Yhteistyötä ja verkostoitumista

Tänä vuonna ensimmäistä kertaa tapahtuman yhteistyökumppanina oli ALSO Finland. Yhteistyö on mahdollistanut tapahtuman laajentamisen ja parantamisen entisestään.

- ALSOn tuki on seminaarille todella tärkeä, Kallio kiitteli.

TAMKin IoT-seminaari on tarkoitettu opiskelijoille sekä yrityksille, jotka saavat näkyvyyttä esittelypisteillään sekä puheenvuorojen muodossa. Yritykset voivat verkostoitua, ja opiskelijat saavat arvokkaita kontakteja yritysmaailmaan. Yritysten ja sidosryhmien kiinnostus tapahtumaa kohtaan on ollut suurta, ja tänäkin vuonna mukana oli kymmeniä alan toimijoita.

Tilaisuuden avasi ALSO Finlandin Tero Blomqvist puheenvuorollaan IoT-ekosysteemeistä. Ekosysteemi on esimerkiksi yritysten ja yhteistyökumppaneiden muodostama yhteistyöverkosto, jonka olemassaolosta jokainen sen jäsenistä hyötyy. Lisäarvon tuottaminen jäsenilleen on toimivan ekosysteemin perusperiaate. IoT:hen yhdistettynä ekosysteemiksi voi muodostua esimerkiksi Tampereen Kansiareena, joka tulee tarjoamaan käyttäjille kootusti erilaisia kokonaisvaltaisia, digitalisoituja kokemuksia. Suoratoistopalvelut, lisätty todellisuus ja erilaiset digitaaliset alustat ovat vain muutamia esimerkkejä mahdollisista IoT-sovelluksista.

- Kaikki lähtee ihmisistä. Suurin haaste ei ole teknologia, vaan ihmisten käyttäytymisen muuttaminen, Tero Blomqvist korosti.

5G vastaa kasvavaan tarpeeseen

Kun teollinen internet kasvaa ja laajenee, ei nykyinen verkkokapasiteetti ole enää riittävä. Lähitulevaisuudessa verkkoa kuormittavat nykyisten laitteiden lisäksi myös esimerkiksi kodinkoneet, autot, teollisuuden laitteet, terveydenhuolto ja logistiikka. Tiedonsiirtoon tarvitaan nykyistä pienempi viive, enemmän kuormituskestävyyttä sekä nopeammat yhteydet. 5G-verkko mahdollistaa kaiken tämän, vaikkakaan ei vielä alkuvaiheessaan. Mahdollisuudet kuitenkin ovat olemassa, sillä 5G-verkko on erittäin nopea ja pohjautuu uuden sukupolven mobiiliverkkoteknologiaan. Käytännössä se on paljon enemmän kuin nykyisten verkkojen jatke, ja siihen on panostettu rahallisesti jo miljardeja euroja.

Maailman ensimmäinen 5G-testiverkko on sijainnut Oulussa jo vuodesta 2015 alkaen, ja se tarjoaa mahdollisuuden ja tukea toimintojen ja sovellusten testaamiseen ja kehittämiseen. Tämän lisäksi suunnitteilla on jo uutta: 6G-verkkoa varten on jo perustettu tutkimusryhmä, ja lähivuosina Suomi on jälleen edelläkävijä maailman ensimmäisellä 6G-verkollaan.

- Tutkimuksen tehtävä on katsoa pidemmälle tulevaisuuteen, Risto Jurva Oulun yliopistosta totesi.

Mahdollisuuksia ja haasteita

Tuleva 5G-verkko ja uudet teknologiat tuovat mukanaan myös haasteita, muun muassa tietoturvan muodossa. IoT-arkkitehtuuri on huomattavasti nykyistä tietoliikennerakennetta laajempi, eivätkä perinteiset palomuurit ja virustorjuntaohjelmistot enää riitä. Tuotteet ovat turvallisia vain sillä hetkellä, kun niitä testataan, minkä jälkeen tilanne voi muuttua hetkessä. RD Velhon Riku Nykänen muistutti tietoturvan olevan jatkuva prosessi.

- Tietoturva on taistelua aikaa vastaan. Kun on riittävästi resursseja, on mikä tahansa laite murrettavissa, Nykänen varoitti.

Mikäli tietoturva ei ole kunnossa, voidaan IoT:n myötä älyimurisi käynnistää keskellä yötä, talosi lämmitysjärjestelmä ylikuumentaa tai autosi jarrutusjärjestelmä lukita kesken ajon. Myös yksityisyyden rajat saattavat hämärtyä laitteiden kerätessä dataa käyttäjistään kohdennettua mainontaa tai palveluiden parantamista varten. Hysteriaan ei ole syytä, mutta riskit on hyvä tunnistaa.

- Käyttäjän on itse pidettävä huoli omasta turvallisuudestaan. Lopulta vastuu on jokaisella itsellään, Nykänen tiivisti.

IoT ja 5G ovat lähitulevaisuutta, jossa jokainen meistä tulee olemaan mukana. Mahdollisuudet ovat lähes rajattomat, ja vielä on vaikea kuvitella, miten arkemme tulee niiden johdosta muuttumaan. TAMKin IoT-seminaari valotti osaltaan tulevaa ja tarjosi kattavan läpileikkauksen alasta ja sen kehityksestä.

Teksti ja kuva: Anna Vättö

Lisätietoja: sander.kallio [at] tuni.fi