TAMKilla positiivinen tulosvuosi 2018

Julkaistu 18.4.2019
Tampereen ammattikorkeakoulu
TAMKin vuosikatsauksen 2018 uutiskuva verkkosivuille
Tampereen ammattikorkeakoulun tilinpäätös kertoo hyvistä tuloksista.

Useiden tulosmittareiden valossa vuosi 2018 oli TAMKille menestyksellinen. Tutkintokoulutuksessa saavutettiin uusi ennätys, kun opiskelijat suorittivat AMK- ja YAMK-tutkintoja yhteensä yli 2000. Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan hankekannan arvo kasvoi ennätykselliseen yli 16 miljoonaan euroon. Koulutusviennin myyntitavoitteet saavutettiin, ja uusia pitkäkestoisia koulutusavauksia tehtiin mm. Egyptiin.

– Tällä vauhdilla saavutamme vuoden 2020 strategisen tavoitteemme, jossa muu kuin valtion perusrahoitus ylittää 20 prosenttia TAMKin tuloista, sanoo rehtori, toimitusjohtaja Markku Lahtinen.

– Vuonna 2018 liikevaihtomme laski noin miljoonalla eurolla johtuen 2,8 miljoonaa euroa edellistä vuotta pienemmästä perusrahoituksesta. Onnistuimme kuitenkin kasvattamaan TKI-toimintaa ja maksullista koulutusta niin, että teimme noin 1,1 miljoonan euron positiivisen tuloksen.

TAMKin ensimmäinen varainhankintakampanja sai erittäin myönteisen vastaanoton: siihen osallistui vuoden aikana lähes sata yritystä, yhteisöä ja yksityistä henkilöä. Yhdessä valtiolta tulevan ns. vastinrahan ja TKI-toiminnan profiloitumisen tueksi myönnetyn valtionrahoituksen turvin TAMKilla on mahdollisuus tehdä lähitulevaisuudessa merkittäviä kehityshankkeita, mm. uusia oppimis- ja TKI-ympäristöjä.

– Näitä kehitystoimia teemme yhdessä korkeakouluyhteisön muiden toimijoiden kanssa. Tampereen korkeakouluyhteisön rakentamisessa päästiin viime vuonna hyvään vauhtiin, yliopiston ja ammattikorkeakoulun yhteistyö tiivistyy – koko Pirkanmaan ja Suomen eduksi. Tampereen vetovoima korkeakoulukaupunkina kasvaa entisestään.

Tuoreempiin hyviin tuloksiin voidaan laskea kevään 2019 yhteishaku. TAMKin vetovoima säilyi hyvällä tasolla; hakijoita oli toiseksi eniten ammattikorkeakoulujen vertailussa ja ensisijaisia hakijoita 4,4 jokaista aloituspaikkaa kohden. Lisäksi tuore imagotutkimus kertoo, että nuorten mielestä TAMK on, kuten aiempinakin vuosina, Suomen kiinnostavin ammattikorkeakoulu.

TAMKin vuosikatsaus 2018 verkossa:

Lisätietoa:
Tampereen ammattikorkeakoulu Oy
rehtori, toimitusjohtaja Markku Lahtinen, p. 050 524 6525, markku.lahtinen [at] tuni.fi