Study & Stay -toiminnan pikkujoulut toivat kampukselle lämpimän tunnelman

Julkaistu 16.12.2022
Tampereen ammattikorkeakoulu
Students during TAMK Christmas party.
Kuva: Dulkith Hettiarachchi
Study & Stay -pikkujouluissa opiskelijat tekivät joulukortteja, koristelivat piparkakkuja ja tutustuivat muihin opiskelijoihin rennossa ilmapiirissä TAMKin pääkampuksen Puolikuu-salissa.

Tampereen ammattikorkeakoulun Study & Stay -toiminnan koordinaattorit järjestivät pikkujoulut sekä kansainvälisille että suomalaisille opiskelijoille maanantaina 28.11.2022. Tapahtuma järjestettiin ensimmäistä kertaa vuonna 2021. Tänä vuonna tapahtumien järjestämisestä ja opiskelijoiden hyvinvoinnista kiinnostunut TAMKin sosiaalialan opiskelijaryhmä osallistui myös järjestelyihin ja sai siitä opintopisteitä.

Tapahtumaan kuului juhlaruokaa, TAMKin musiikkiopiskelijoiden esittämää musiikkia ja maistiainen espanjalaisesta lottoperinteestä. Myös joulupukki oli paikalla. Tapahtumaan osallistuneet yli 100 opiskelijaa antoivat positiivista palautetta. Paikalla oli myös Suomen Punaisen Ristin ja Marhaban-keskuksen vapaaehtoisia.

– Tällaisista tapahtumista pidetään ja niitä tarvitaan, koska ne auttavat opiskelijoita kasvattamaan sosiaalisia verkostojaan ja tutustumaan suomalaiseen kulttuuriin, kertoo hankeasiantuntija ja Study & Stay -hanketiimin jäsen Laura Sairanen.

Study & Stay -pikkujoulut mahdollistivat kansainvälisten ja suomalaisten opiskelijoiden tapaamisen.

– Tapahtuman emäntänä annoin opiskelijoille tehtäväksi löytää yhden uuden ystävän. Verkostoituminen on kansainvälisille opiskelijoille ratkaisevan tärkeää työllistymisen ja uuteen maahan kotoutumisen kannalta. Sosiaalisten verkostojen luominen voi avata ammatillisia mahdollisuuksia tulevaisuudessa, kertoo hankeasiantuntija ja Study & Stay -hanketiimin jäsen Ursula Helsky.

Students during TAMK Christmas party.
Kuva: Ursula Helsky

Study & Stay keskittyy hyvinvointiin ja ammatilliseen kasvuun

Pikkujoulut olivat viimeinen Study & Stay -tapahtuma tänä vuonna. Tapahtumat jatkuvat taas vuonna 2023. Esimerkiksi kielikahvilatapaamiset jatkuvat helmikuussa. Tarkemmat tiedot löytyvät intranetistä ja sosiaalisesta mediasta.

TAMKin Study & Stay -toiminta on osa Talent Boost -ohjelmaa, joka tarjoaa toimintaa ja palveluita kansainvälisille tutkinto-opiskelijoille. Ohjelman tavoitteena on tukea kansainvälisiä opiskelijoita opiskelemaan, asumaan, työskentelemään ja aloittamaan yrittäminen Pirkanmaalla.

– Hyvinvointi on kokonaisvaltaista ja kattaa kehon, mielen ja sosiaaliset suhteet. Study & Stay -toiminnassa huolehdimme kansainvälisten opiskelijoiden hyvinvoinnista täydellä sydämellä. On tärkeää, että TAMKin kansainväliset opiskelijat eivät tunne olevansa yksin, Ursula Helsky korostaa.

Olemme suunnitelleet lukuisan määrän aktiviteetteja koko vuodeksi. Osa keskittyy opiskelijoiden ammatilliseen kehitykseen ja osa on vapaa-ajan tapahtumia, jotka perehdyttävät kansainvälisiä opiskelijoita suomen kieleen ja kulttuuriin.

– Erilaisten työpajojen ja tapahtumien lisäksi olemme järjestäneet myös viikoittaista kielikahvilaa ja uraviikkoa. Kohta on myös tulossa nonstop-orientaatiokurssi verkkoon, Laura Sairanen kertoo.

Jos olet kiinnostunut suunnittelemaan vapaa-ajan tapahtumia TAMKin kansainvälisille opiskelijoille yhdessä Talent Boostin kanssa, älä epäröi ottaa yhteyttä Study & Stay -hanketiimiin:

Ursula Helsky, ursula.helsky [at] tuni.fi (ursula[dot]helsky[at]tuni[dot]fi)
Laura Sairanen, laura.sairanen [at] tuni.fi (laura[dot]sairanen[at]tuni[dot]fi)

Teksti: Dimitra Panopoulou-Huovila

Kuvat: Dulkith Hettiarachchi ja Ursula Helsky