Stephen Wright: Kaupallisen lentoliikenteen tulevaisuus − turvallisempaa, nopeampaa, ympäristöystävällisempää ja saavutettavampaa

Julkaistu 10.5.2021
Stephen Wright.
Stephen Wright on automaatio- ja konetekniikan industry professor tekniikan ja luonnontieteiden tiedekunnassa. Hänen erikoisalaansa on lentokonetekniikka. Wright tutkii lentokoneteollisuuden siirtymää fossiilista polttoaineista ympäristöystävällisempään ja saavutettavampaan lentoliikenteeseen.

Tällä hetkellä tutkimukseni keskittyy muun muassa Euroopan komission julkaisemaan eurooppalaisen ilmailun tulevaisuuden visioon, joka tunnetaan nimellä Flight Path 2050.

Wrightin tutkimushankkeet liittyvät perinteisten fossiilisia polttoaineita käyttävien moottorien korvaamiseen sähkömoottoreilla sekä joko akkujärjestelmien tai vetypolttokennojen kehittämiseen.

Tämä on ehkä jännittävin uusi askel ilmailun saralla sitten Wrightin veljesten, koska voisimme luopua fossiilisista polttoaineista ja lentoliikenteen hiilidioksidipäästöt nollautuisivat, Wright sanoo.

Wrightilla on myös meneillään tutkimushanke Hampuri-Harburgin teknillisen yliopiston kanssa liittyen ainetta lisäävän valmistuksen avulla rakennetun lämmönsiirtimen kehitykseen. Uusien valmistustekniikoiden kehitys on erityisen ajankohtainen tutkimusaihe.

Wrightin mukaan lentoliikenne on erittäin tärkeä matkustusmuoto ja kasvaa tulevina vuosina.

Minun roolini on tukea tutkimuksen kautta lentoteollisuuden irtautumista fossiilisista polttoaineista ja hahmotella uusia teknologioita, joiden avulla lentämisestä tulee turvallisempi, nopeampi, ekologisempi ja saavutettavampi tapa matkustaa.

Stephen Wrightin yhteystiedot