Sami Pajunen: Suunnitteluun panostaminen on avain puurakentamisen potentiaalin hyödyntämiseen

Julkaistu 10.5.2021
Sami Pajunen.
Sami Pajunen on rakennustekniikan professori rakennetun ympäristön tiedekunnassa. Hänen tutkimus- ja opetustyönsä keskittyy pääasiallisesti teolliseen puurakentamiseen ja erityisesti puurakenteiden suunnitteluun.

– Tutkimuksellani pääsen vaikuttamaan siihen, miten puurakentaminen kehittyy ja millaisia suunnittelumenetelmiä sekä rakenneratkaisuja tulevaisuuden puurakentamisessa käytetään, Pajunen kertoo.

Pajusen mukaan puurakentamisen potentiaalisia kilpailuetuja ovat muun muassa ekologiset arvot sekä puun keveys, joka mahdollistaa suurten elementtien tehdasvalmistuksen ja tätä kautta aiempaa nopeamman rakentamisen. Hänen mukaansa puurakentaminen asettaa kuitenkin suunnittelun aiempaa tärkeämpään asemaan, sillä etenkin akustiikan ja värähtelyn, palotekniikan, kosteuden, liitosten sekä pitkäaikaiskestävyyden kanssa on oltava puun kanssa erityisen huolellinen.

– Puurakentaminen on tutkimusala, jossa on valtavasti potentiaalia. Elämme globaalistikin murroskautta, jossa vuosikymmeniä kytenyt puurakentamisen kasvu on lähtenyt toden teolla käyntiin. Tällä hetkellä olemme kiihdytysvaiheessa, jossa tutkitun tiedon avulla voidaan ottaa suuriakin edistysaskeleita, Pajunen kertoo.

Pajusen mukaan erilaiset yhteiskunnalliset, poliittiset ja markkinalähtöiset lainalaisuudet ja vaikutusmekanismit ohjaavat kukin omalla tavallaan puurakentamisen kehitystä. Lopulta kuitenkin ne kaikki tarvitsevat tuekseen neutraalia tietoa.

– Tätä kautta yliopistossa tehtävä tutkimustyö nousee korvaamattoman arvokkaaksi.

Sami Pajusen yhteystiedot