Saana Seppälän diplomityötä käsittelevä posteri palkittiin

Julkaistu 27.2.2023
Saana Seppälä
DI Saana Seppälän diplomityötä käsittelevä posteriesitys on saanut Lääketieteen fysiikan ja tekniikan yhdistyksen (LFTY) parhaan posterin palkinnon. Diplomityön otsikkona on Developing Glutamate Uptake Model for Neuron-Astrocyte Synapse.

Seppälä kehitti diplomityössään uudenlaisen matemaattisen mallin kuvaamaan aivojen hermovälittäjäaine glutamaatin säätelyä hermosolujen välisissä synapseissa. Työssä huomioitiin vaikutukset sekä aivojen hermosoluista että astrosyytti-tukisoluista. Mallilla voidaan tutkia muistin ja oppimisen muodostumista aivoissa.

Bioteknologian ja biolääketieteen tekniikan alaan kuuluvaa diplomityötä ohjasivat dosentti, TkT Marja-Leena Linne ja akatemiatutkija, TkT Tiina Manninen lääketieteen ja terveysteknologian tiedekunnassa.

— Palkinto on merkittävä myös tutkimusryhmällemme, sillä kilpailuun osallistuivat kaikki merkittävät lääketieteellisen fysiikan ja tekniikan laitokset Suomesta. Ja palkinto saatiin tutkimusryhmäämme nyt ensimmäistä kertaa, Linne kertoo.

Linnen ryhmä tutkii aivojen hermoverkkojen toimintaa sääteleviä solu-, molekyyli- ja geenitason mekanismeja sekä hermosoluissa että aivojen tukisoluissa, erityisesti astrosyyteissä, ja käyttää tätä tietämystä pyrkiessään ymmärtämään ihmiseltä mitattuja aivosignaaleita.

Ryhmä on kansainvälisesti tunnettu siitä, että se yhdistää laajasti biologista, matemaattista ja laskennallista tutkimusta aivojen toimintojen ymmärtämiseksi.

Seppälän tutkimusryhmässä tekemä diplomityö auttaa kehittämään entistä tarkempia  laskennallisia synapsimalleja, joiden avulla voidaan puolestaa ymmärtää sitä, kuinka aistitietoa muokataan aivoissa.

Seppälä jatkaa tutkijana ryhmässä keskittyen erityisesti glutamaatin kuljetusmekanismien tutkimukseen. Tutkijantyö liittyy Euroopan laajuisen neurotieteen digitaalisen EBRAINS-infrastruktuurin kehittämiseen yhteistyössä Italian ja Liettuan yliopistojen kanssa.

Kuva: Jonne Renvall