Runoa, kuvaa ja tutkimusta Hiedanrannassa

SijaintiLielahden Kartano – Hiedanranta, Tehdaskartanonkatu 38, Raina Cafe & Bar - Kehräsaari B, Jukola – Hiedanranta, Tehdaskartanonkatu 36
Ajankohta8.6.2022 11.00–10.6.2022 19.00
Kielienglanti, suomi
PääsymaksuMaksuton tapahtuma
graffitiseinä Hiedanrannassa
Kansainvälinen ”Narrating Hiedanranta” -työpaja kokoaa ja tulkitsee aktivistien tarinoita siitä, miten tyhjä teollisuusympäristö on saanut uuden elämän. Arkkitehtuurin, kaupunkitutkimuksen ja kirjallisen ilmaisun osaajat kokeilevat uusia kuvan ja runouden yhdistelmiä yhdessä Hiedanrannan kulttuuripioneerien kanssa.

Tapahtumaan liittyy kaksi julkista luentoa, keskiyön runosessio ja näyttely Hiedanrannassa. Kehräsaaren Café & Bar Rainassa järjestetään urbaani lyhytelokuvailta.

Joskus tutuksi tullutta ihmistä tai asiaa on hyvä katsoa uusin silmin. Kaupunkitutkimuksen kertomuksellisiin menetelmiin pureutuva kansainvälinen työpaja avaa 8.-10.6.2022 uusia näkymiä Tampereen Hiedanrantaan.

Tampereen kaupunki osti Lielahden tehtaan vuonna 2014. Pian lähti liikkeelle Väliaikainen Hiedanranta, joka avasi alueen kaikille kaupunkilaisille. Yleissuunnitelma hyväksyttiin 2020, ja ratikkaa valmistelevan Näsisaaren täyttö on äskettäin alkanut.

Hiedanranta on iso kaupunkirakentamishanke, jonka ytimessä on vanhojen tehtaiden ja Lielahden kartanon säilyttäminen ja luova uudiskäyttö. Mitä tehtaan tiloille ja lähiympäristölle kuuluu nyt, usean vuoden kokeilevan kulttuurityön jälkeen? Miten aktivistit, tapahtumat ja Hiedanrannan uutta luovat hankkeet pärjäävät?

”Narrating Hiedanranta” -työpajassa lähes 30 arkkitehtuurin, visuaalisen kulttuurin ja kirjallisuuden osaajaa eri puolilta Eurooppaa tekevät yhteistyötä Hiedanrannan aktivistien kanssa. Tavoitteena on ymmärtää paremmin tyhjiä tiloja uusiin käyttöihin ottavien tekijöiden ja Lielahden teollisten tilojen ja luonnonpaikkojen välisiä suhteita. Miten tuoda kaupunkiympäristöön sielua ja merkitystä? Miten luoda jatkuvuutta muutoksen keskellä? Työpajaan kuuluu kaksi julkista luentoa Lielahden kartanossa visuaalisista ja runollisista kaupunkitutkimuksen menetelmistä. Keskiviikkona 8.6. Kehräsaaren Café & Bar Rainassa järjestetään urbaani lyhytelokuvailta.

Kansainvälinen tutkijaryhmä tekee yhteistyötä seitsemän Hiedanrannan pioneeriryhmän kanssa. Skeittarit ovat olleet ensimmäisten joukossa rakentamassa ramppeja ja pooleja vanhaan tehdashalliin. Skeittareiden vieressä, nyt jo puretussa rakennuksessa, elektroniseen musiikkiin ja taiteeseen keskittyvä Swägg ry pyöritti tapahtumatiloja, joissa harjoitteli mm. Sirkus Faktori. Skeittarit ja Swäg ovat parhaillaan ottamassa käyttöön uusia tyhjiä teollisuustiloja, kaupungin tuella. Hollantilaisen yliopiston TU Delftin ja Hiedanrannan eri toimijoiden yhteistyöllä saatiin aikaan Hiedanrannan sauna. Paja puolestaan on täynnä käsityöläisiä ja taiteijoita. Hienot muraalit ovat useiden Spraycankontrol ry:n järjestämien graffitifestivaalien tulosta. Presidentti Kekkosta Darth Vaderina esittävästä maalauksesta on tullut uuden Hiedanrannan symboli. Kartanon kupeessa olevaa syötävää puistoa mahdollistavat Pirkanmaan Martat.

Paljon on jo tapahtunut. Mitä tarinoita Hiedanrannasta kerrotaan, ja miten? Mikä on Hiedanrannan merkitys koko Tampereen kannalta? Työn päätteeksi perjantaina 10.6. tulokset esitellään näyttelynä Hiedanrannan Jukolassa.

Työpajan taustalla on eurooppalainen yhteistyöverkosto Writing Urban Places. Paikalliset järjestäjät ovat Elina Alatalo, Dalia Milián Bernal ja Panu Lehtovuori Tampereen yliopistosta, Insurgent Spatial Practices -kollektiivista, arkkitehtuurin yksiköstä sekä ympäristöpolitiikasta, STUE- (Sustainable Transformation of Urban Environments)  profiloitumisalueen tukemana.

Julkiset tapahtumat

Tervetuloa Narrating Hiedanranta: Stories of Objects and Subjects of Urban Places-työpajan kaikille avoimiin tapahtumiin:

Visual methods, Keynote lecture by Luc Pauwels
8.6.2022 // klo 14.00 – 15.30