Professori Kati Hakkaraiselle Lääketieteen opettajan Duodecim-palkinto

Julkaistu 9.8.2019
Kati Hakkarainen
Pitkän uran lääketieteen opetuksen ja pedagogiikan parissa tehneelle mikrobiologian erikoislääkäri ja virologi, professori h.c. Kati Hakkaraiselle on myönnetty Lääketieteen opettajan Duodecim-palkinto. Hän on työskennellyt yli kolmekymmentä vuotta oppialansa opetustehtävissä ja tutkijana sekä toiminut useissa merkittävissä johto- ja luottamustehtävissä.

Duodecimin Kouluttajapalkinnon saanut professori Kati Hakkarainen (s. 1949) on lääketieteen opetuksen ja sen kehittämisen ja arvioinnin huippuosaaja. Hän työskenteli Tampereen yliopiston lääketieteellisen tiedekunnan koulutusjohtajana vuodesta 2005 eläkkeelle jäämiseensä saakka vuoteen 2018. Hän on toiminut opetustehtävissä ja tutkijana vuodesta 1977. Hakkarainen tunnetaan mm. ongelmalähtöisen oppimismenetelmän (Problem Based Learning, PBL) tuomisesta lääketieteen perusopetukseen.

– Lääketieteen opetuksen menestyksellinen kehittäminen edellyttää saumatonta yhteistyötä tiedekunnan johdon kanssa. Minulla on ollut onni työskennellä dekaanien kanssa, joilla on ollut näkemystä ja ymmärrystä lääkärikoulutuksesta. Kun tiedekunta toimii joka osaltaan yhteistyössä opiskelijoiden kanssa yhteisen päämäärän vuoksi, savutetaan tuloksia myös vaikeissa tilanteissa, Hakkarainen sanoo.

Hakkarainen on toiminut aktiivisesti erilaisissa luottamustehtävissä. Hän oli mukana käynnistämässä Lääketieteen Koulutuksen Yhdistyksen (LKY) toimintaa uudelleen pitkän hiljaiselon jälkeen. Yhdistyksen puheenjohtajana hän toimi vuosina 2005–2007. Hänellä oli keskeinen rooli, kun lääkäri- ja hammaslääkärikouluttajan erityispätevyysohjelmaa käynnistettiin. Hänen johdollaan laadittiin ohjelman runko ja sisältö pedagogisesti perusteltuna kokonaisuutena.

Hakkarainen oli lääketieteen koulutuksen merkittävimmän kansainvälisen yhdistyksen AMEE:n (Association for Medical Education in Europe) hallituksessa vuosina 2008–2014 ja e-learning-komitean puheenjohtajana vuodesta 2011 sekä Medical Teacher -julkaisusarjan Editorial Boardin jäsenenä vuodesta 2008. Hänet kutsuttiin AMEE:n Fellowship-toiminnan alkaessa perustajajäseneksi (inaugural fellow).

Opetuksen kehittäminen jatkuu edelleen: Hakkarainen työskentelee mm. kehittämänsä progress-testin (karttuvan tiedon testi) kansallisen käyttöönoton edistämiseksi. Saamastaan tunnustuksesta hän on yllättynyt ja ilahtunut.

– Koen palkinnon tunnustukseksi kaikille Tampereen lääketieteen opiskelijoille, opettajille ja opetuksen hallinnon henkilöille, joiden kanssa yhdessä on toimittu. Kyse on pitkäjänteisestä tiimityöstä sen todellisessa merkityksessä.

Suomalainen Lääkäriseura Duodecim perusti vuonna 2003 Lääketieteen opettajan Duodecim-palkinnon, jonka tarkoituksena on lääketieteen opetuksen arvostuksen lisääminen. Palkinto jaetaan joka kolmas vuosi lääkärien perus-, jatko- tai täydennyskoulutusta tai tutkijakoulutusta ansiokkaasti ja pitkäjänteisesti kehittäneelle henkilölle. Palkintoa ei ole rajattu opetusviroissa toimiville lääkäreille. Palkinnon suuruus vuonna 2019 on 10 000 euroa ja se luovutettiin Lääkärikouluttajien kesäkoulussa 9.8.2019.

Kuva: Jonne Renvall