Professori Fernando Nieto sillanrakentajana kestävän arkkitehtuurin puolesta

Julkaistu 15.2.2023
Mies istuu satulatuolilla punaseinäisessä huoneessa.
Työpaikkakunnasta on pian tulossa tutumpi myös koko Fernando Nieton nelihenkiselle perheelle. Kahdeksan Helsingin vuoden jälkeen perheellä on edessään muutto Tampereelle. Kuva: Jonne Renvall / Tampereen yliopisto
Tuore tutkimus etsii vihreää siirtymää edistäviä yhteisöllisiä digiratkaisuja rakennussuunnitteluun ja kaupunkisuunnitteluun. Tampereen yliopiston arkkitehtuurin professori Fernando Nietolla ja hänen ryhmällään on tutkimuksessa sillanrakentajan rooli. Yksi heidän tavoitteistaan on tuoda yhteen sekä arkkitehtitoimistoissa, rakennusalan suunnitteluyrityksissä että yliopistoissa työskentelevien arkkitehtien osaaminen.

Fernando Nieto johtaa Tampereen yliopistossa tutkimusryhmää, joka osallistuu juuri alkaneeseen tutkimushankkeeseen Visualising Our Future Public Realm Together (VOF). Kaksivuotista hanketta koordinoi Aalto-yliopisto. Tutkimus auttaa suomalaisia arkkitehtitoimistoja toteuttamaan vihreää siirtymää lisäämällä yhteisöllisyyttä arkkitehtuuriin sovellettavan digitalisaation ja palvelumuotoilun avulla.

– Tähtäimessämme on luoda moniulotteinen digitaalinen työkalu, joka tehostaa suunnitteluprosessia ottamalla mukaan eri sidosryhmiä. Sen avulla arkkitehtitoimistot voivat kehittää uusia liiketoimintamalleja ja ratkaisuja, jotka perustuvat niin kulttuuriseen, taloudelliseen, sosiaaliseen kuin ympäristölliseen kestävyyteen, kertoo Fernando Nieto.

Digitaalisilla ratkaisuilla kohti vihreää siirtymää

Tutkimus tukee yhteisöllistä vihreää siirtymää tarjoamalla kestäviä digitaalisia ratkaisuja arkkitehti- ja suunnitteluyrityksille sekä kotimaassa että globaaleilla markkinoilla.

Nieton mukaan tutkimus kuroo umpeen kuilua akateemisen ja kaupallisen arkkitehtuurin välillä. Lopulta kyseessä ovat vain erilaiset tavat harjoittaa arkkitehtuuria.

– Tarkoitus on ottaa arkkitehtuuritoimistot mukaan tieteenalaa koskevaan akateemiseen keskusteluun. Samalla tutkijat tuodaan lähemmäksi käytännön arkkitehtuurin tarjoamia mahdollisuuksia ja haasteita. Projektimme rakentaa siltoja näiden kahden erilaisen tavan välillä.

Suomessa arkkitehdeiksi valmistuneet siirtyvät tyypillisesti opiskelun jälkeen töihin arkkitehtitoimistoihin tai perustavat oman yrityksen. Vähemmistö valitsee akateemisen uran esimerkiksi tutkijoina, opettajina tai professoreina yliopistoissa. Nämä kaksi urapolkua eivät juuri kohtaa.

Miten arkkitehtuuri yhdistää yhteisöllisyyden ja yksilöllisyyden?

Tampereen yliopistossa tutkimukseen osallistuvat professori Nieton lisäksi tutkijatohtori Rosana Rubio ja väitöstutkija Simon Kay-Jones. Ryhmä tutkii, mitä yhdessä eläminen ja yksilöllisyyden tukeminen tarkoittaa arkkitehtuurin ja rakennetun ympäristön näkökulmista.

Tutkimuksen teoreettisena perustana on yksinäisyyttä ja rakennettua ympäristöä koskeva tutkimus, joka julkaistiin kirjana vuonna 2021. Kirja sai erityismaininnan Madridin arkkitehtien ammattiliiton COAM Awards 2022 -kilpailussa.

VOF-tutkimusta rahoittaa Business Finland osana Suomen kestävän kasvun ohjelmaa, joka saa rahoitusta EU:n elpymisrahastosta (NextGenerationEU).

Hankkeessa ovat mukana Tampereen yliopiston SPREAD-tutkimusryhmän lisäksi Group X -fokusryhmä Aalto-yliopiston arkkitehtuurin laitokselta sekä Lontoossa sijaitsevat People and Places Studio Royal College of Artista ja SmartViz, joka on kiinteistöjen suorituskykyä ja käyttäjäkokemusta hoitava yritys. Suomalaisista arkkitehti- ja suunnittelutoimistoista mukana ovat MUUAN, ALA Arkkitehdit, Lukkaroinen Arkkitehdit, Parviainen Arkkitehdit ja Sitowise.

Ensimmäinen kansainvälinen arkkitehtuurin professori Tampereella

Fernando Nieto teki arkkitehdin töitä Espanjassa jo maisteriopintojensa aikana. Työkokemusta alalta kertyi myös valmistumisen jälkeen, yhteensä yli vuosikymmenen verran. Tuona aikana hän työskenteli itsenäisesti ja yhteistyössä muiden arkkitehtien kanssa erilaisissa yritys- ja yhteistyömuodoissa.

Työn ohella Nieto väitteli tohtoriksi Madridin arkkitehtuurikoulusta (ETSAM), joka on osa Madridin teknillistä yliopistoa (UPM). Väitöstutkimuksensa viimeisenä vuonna 2014 hän toimi vierailevana tutkijana ETH Zürichin arkkitehtuurin laitoksella.

Heti väitöksen jälkeen kutsui Suomi: Nieto aloitti nelivuotiskauden tutkijatohtorina arkkitehtuurin laitoksella Aalto-yliopistossa.

Vuonna 2018 Nieto sai tenure track -paikan Tampereen yliopiston rakennetun ympäristön tiedekunnasta ja kesäkuussa 2022 hänestä tuli professori – ja arkkitehtuuriyksikön ensimmäinen tenure-urapolun loppuun asti suorittanut.

Tutkimustyötä teorian ja käytännön yhdistämiseksi

Nieton mukaan professuuri antaa itseluottamusta kohdata akateemisia ja yhteiskunnallisia haasteita. Se tarjoaa myös uusia mahdollisuuksia luoda mielenkiintoisia kumppanuuksia sekä tutkimuksessa että opetuksessa.

– Suunnitelmiini kuuluu tutkimusryhmäni vakiinnuttaminen Tampereen yliopistossa. Lisäksi haluan avata uusia kehityspolkuja arkkitehtuurin akateemisen tutkimuksen ja käytännön suunnittelutyön yhdistämiseksi, hän kertoo.

Nieto aikoo jatkaa tutkimustyötä arkkitehtuurin suunnittelustrategioista ja -menetelmistä, jotka hyödyntävät tutkimuslähtöisen lähestymistavan tuomia mahdollisuuksia. Häntä kiinnostavat myös perustutkimuksen tutkimattomat polut arkkitehtuurin alalla.

Lue lisää SPREAD-tutkimusryhmästä.

Fernando Nieto