Presidentinvaalitentti keräsi runsain joukoin yleisöä kuulemaan ehdokkaita

Julkaistu 19.1.2024
Presidenttiehdokkaat istuvat rivissä lavalla.
Kaikki yhdeksän ehdokasta kohtasivat vaalitentissä Tampereen yliopistolla. (Kuva: Jonne Renvall/Tampereen yliopisto)
Aamulehden presidentinvaalitentti järjestettiin Tampereen yliopistolla. Paikalla olivat kaikki ehdokkaat, joita yleisö seurasi paikan päällä juhlasalissa ja verkon välityksellä.

Arviolta 1 300 ihmistä seurasi Aamulehden presidentinvaalitenttiä torstaina 18.1. Tampereen yliopistolla. Juhlasali oli täynnä, ja yleisö seurasi tenttiä streamin välityksellä.

Tentissä olivat mukana kaikki yhdeksän presidenttiehdokasta: Mika Aaltola, joka on ehdokkaana valitsijayhdistyksen kautta, vasemmistoliiton ehdokas Li Andersson, kristillisdemokraattien ehdokas Sari Essayah, valitsijayhdistyksen ehdokas Pekka Haavisto, perussuomalaisten ehdokas Jussi Halla-aho, liike nytin ehdokas Harry Harkimo, valitsijayhdistyksen ehdokas Olli Rehn, kokoomuksen ehdokas Alexander Stubb ja sdp:n ehdokas Jutta Urpilainen

Tentin juonsivat Aamulehden vastaava päätoimittaja Sanna Keskinen ja uutispäällikkö Piritta Palokangas

Yleisöstä välittyi, että tentti kiinnosti sankoin joukoin myös opiskelijoita. Aamulehden toimittajien kysymysten lisäksi tentissä kuultiin kaksi yleisön kysymystä, jotka esittivät Lempäälän lukion opiskelija Wilma Karlsson ja Tampereen yliopiston rehtori Keijo Hämäläinen.

Yleisöä juhlasalissa, takana ehdokkaat lavalla.
Juhlasali täyttyi hyvissä ajoin. Kansalaiset saivat seurata tenttiä Aamulehden streamistä, joka välitettiin yliopiston saleihin.
Ehdokkaat ja yliopiston rehtori seisovat rivissä pöydän takana.
Tampereen yliopiston rehtori Keijo Hämäläinen tapasi presidenttiehdokkaat. Rehtorin kysymys tentin lopussa koski tutkitun tiedon ja tiedeyhteisön osaamisen hyödyntämistä päätöksenteossa.

Kuvat: Jonne Renvall/Tampereen yliopisto

Lue Aamulehden uutinen ja katso tallenne