Prabudeva Ramu voitti 3MT-kilpailun tutkimuksellaan joustavista aurinkokennoista

Julkaistu 31.1.2022
Tampereen yliopiston vuoden 2022 3MT-pitchauskilpailun voittaja
Prabudeva Ramu on järjestyksessä toinen Tampereen yliopiston 3MT-pitchauskilpailun voittaja. Ensimmäinen voittaja oli Veera Koskue vuonna 2021. Kuva: Jonne Renvall / Tampereen yliopisto
Väitöskirjatutkija Prabudeva Ramu Tampereen yliopistosta voitti kansainvälisen Three Minute Thesis (3MT) - pitchauskilpailun Tampereella. Ramu kiteytti ohutkalvoteknologiaan perustuvia tehokkaita ja joustavia moniliitosaurinkokennoja käsittelevän tutkimuksensa voitokkaasti kolmeen minuuttiin.

Tampereen yliopiston nyt toista kertaa järjestämän 3MT-kilpailun finaalissa väitöskirjatutkijat tiivistivät tutkimusaiheensa Tiedon valoa -tapahtuman yleisölle. Tuomaristo valitsi voittajaksi Prabudeva Ramun, joka tekee väitöskirjatutkimustaan optoelektroniikan tutkimuskeskuksen fotoniikan laboratoriossa tekniikan ja luonnontieteiden tiedekunnassa. Yleisö nimesi suosikikseen Ropafadzo Mzezewan, joka tutkii epilepsiakohtausten mallintamista lääketieteen ja terveysteknologian tiedekunnan Neuroryhmässä.

Prabudeva Ramun positiivinen ja dynaaminen esiintymistyyli teki tuomaristoon vaikutuksen. Heidän mukaansa helposti seurattava esitys, jota kuva tuki loistavasti, sisälsi runsaasti havainnollistavia esimerkkejä. Tuomarit kiittivät myös Ramun tutkimuksen yhteiskunnallista merkittävyyttä.

Koin etuoikeutena näyttämön jakamisen eri alojen inspiroivimpien finalistien kanssa. Nautin koko matkasta, Prabudeva Ramu kertoo.

Voitostaan iloinnut Prabudeva Ramu kertoo, ettei osannut odottaa sitä. Tärkeimpinä oppeina 3MT-kokemuksesta hän nimeää saaneensa itseluottamusta ja onnistuneensa parantamaan ajoitustaan.

– Mietin koko ajan vain kolmen minuutin aikarajaa! Toisaalta koin esiintymisen helppona tanssiharrastukseni ansiosta, Ramu pohtii. Hän tanssii Bollywood/Kollywood-ryhmässä Tampereella.

Tampereen yliopistossa kisaa koordinoivan innovaatiokulttuurin erityisasiantuntija Matias Nurmisen mukaan 3MT-kilpailu haastaa tutkijat kiteyttämään tutkimuksensa ja viestimään siitä selkeästi ja silti innostavasti.

– Tänä vuonna kisaajat vaikuttivat olevan vielä aiempaakin taidokkaampia kansantajuistamaan tiedettä. Kurkottamalla yleisöjämme kohti varmistamme todellisen vaikutuksen ja keskustelun laajemman yhteiskunnan kanssa, hän sanoo.

Kiteyttämisen taidosta on etua neuvotteluissakin

Tampereella järjestetyn osakilpailun suosio ja taso oli jälleen korkea. Kilpailu kiinnosti noin 40 yliopiston väitöskirjatutkijaa, joista 15 lähetti tutkimusvideonsa esikarsintaan.

Finalisteja loppukilpailuun valmentaneiden yliopiston asiantuntijoiden mielestä on hienoa nähdä, miten treenaaminen saa nuoret tutkijat kukoistamaan.

– Finalistit ovat valmistautuneet ja harjoitelleet kerrassaan ihailtavalla omistautuneisuudella. Kiinnitimme valmentautumisessa erityistä huomiota siihen, millaisella esimerkillä tai rinnastuksella omaa tutkimusta voisi selkeimmin havainnollistaa kuulijalle, iloitsee viestinnän tohtori Ira Virtanen tutkijakoulusta.

– Mielenkiinnon herättäminen vain kolmen minuutin esityksessä ei ole helppo homma. Tätä taitoa tarvitaan nykyään eri tilanteissa, esimerkiksi neuvotteluissa mahdollisten tutkimuspartnereiden kanssa. Ja näistä finalisteista kuulemme vielä! lisää vaikuttavuusvalmentaja Leena Köppä tutkimus- ja innovaatiopalveluista.

Ramun aurinkokennotutkimus edistää kestävää kehitystä

Prabudeva Ramu tutkii ohutkalvoteknologiaan perustuvia tehokkaita ja joustavia moniliitosaurinkokennoja.

– Näillä aurinkokennoilla on lukuisia potentiaalisia sovellusalueita aurinkosähkösovelluksista kannettavaan elektroniikkaan ja satelliitteihin. Edistynyttä aurinkokennoteknologiaa tarvitaan tulevaisuuden kestävien energiaratkaisujen kehittämisessä, Ramu toteaa.

3MT-loppukilpailu käytiin lauantaina 29.1.2022 osana Tiedon valoa -tapahtumaa.

Tutustu finaaliviisikon kilpailuesityksiin Tiedon valoa -tapahtuman tallenteessa, joka on katsottavissa 12.2.2022 asti https://event.prospectumlive.com/tiedon-valoa-2022/room/3542

Matias Nurminen
matias.nurminen [at] tuni.fi

Teksti: Anna Aatinen
Kuva: Jonne Renvall

Edit 3.2.2022: Lisätty Ramun ensimmäin sitaatti ja lisätietoa seuraaviin.