Päivikki ja Sakari Sohlbergin säätiö myönsi yhteensä 3 miljoonaa euroa lasten, nuorten ja ikääntyvien hyvinvoinnin edistämiseen

Julkaistu 11.1.2024
viitekuvassa käsi ja koeputki, kädet tietokoneen näppäimillä ja kynää pitelevä käsi
Yhden suurimmista myönnetyistä rahoituksista sai Tampereen yliopiston professori Per Ashorn. Ashornin ryhmälle myönnettiin apuraha tutkimukseen, jossa kehitetään äitiysneuvolapalveluita Malawissa.

Päivikki ja Sakari Sohlbergin säätiön apurahahaku järjestettiin 1.9.–30.9.2023. Apurahaa saattoi hakea lääketieteelliseen tutkimukseen. Säätiö vastaanotti lääketieteessä ennätysmäärän hakemuksia, 514 kappaletta.

Apurahoina jaettiin 1 698 500 euroa. Apurahoista 28 myönnettiin työryhmille ja 56 yksityishenkilöille. Puolet apurahaa saaneista tutkimuksesta olivat lasten ja nuorten hyvinvointia edistäviä ja puolet ikääntyvien hyvinvointia edistäviä. Lisäksi Hyvän arjen rakentajat -ohjelman kautta järjestöille myönnettiin yhteensä 1 296 210 euroa.

– Linjasimme tänä vuonna aiempia vuosia vahvemmin, että rahoitettavan tutkimuksen on keskityttävä lapsiin ja nuoriin tai ikääntyneisiin tai vanhuksiin. Hakemusten suuri määrä yllätti jonkin verran. Nähdäksemme se kertoo kovasta tarpeesta tutkimusrahoitukselle, mutta toisaalta myös säätiön kasvaneesta tunnettuudesta lääketieteellisen tutkimuksen rahoittajana, toteaa säätiön asiamies Ulla Nord.

Yhden suurimmista myönnetyistä rahoituksista sai Tampereen yliopiston professori Per Ashorn. Ashornin ryhmälle myönnettiin 50 000 euron apuraha tutkimukseen, jossa kehitetään äitiysneuvolapalveluita Malawissa.

Tampereen yliopistossa rahoitusta saivat

LT Per Ashorn, Early enrollment to antenatal care to improve maternal and newborn health-seed funding for first year, 50 000 €

LL/erikoislääkäri Mervi Järvelä, Home Ventilatory Support in Children – Lasten hengitystukihoito kotihoidossa, 8 000 €

LL Antti Mikkola, Transsukupuoliset nuoret ja nuoret aikuiset – hoidon vaikuttavuus, hoitotulokset ja mahdollinen katuminen, 20 000 €

Filosofian maisteri Arttu Autio-Kimura, Virusten vaikutus immuunijärjestelmän ikääntymiseen, 24 000 €

LT, dos, professori Anssi Auvinen, Eturauhasyövän satunnaistettu seulontatutkimus, 35 000 €

Master of Science Rachel Convey, Using Patient's Voice to Detect and Track Parkinson's Disease, 13 000 €

Lääketieteen kandidaatti Rasmus Liukkonen, Lonkka- ja polvitekonivelen uusintaleikkaus tekonivelinfektion seurauksena, 6 000 €

Lääketieteen lisensiaatti Kati Marika Lounas, Okasolusyöpien ilmaantuvuus, tuumorien ominaisuudet ja ennuste, 5 000 €

Professori, FT Heli Skottman, Uuden kantasolupohjaisen hoitomuodon kehitys ikääntymiseen liittyvään sokeuttavaan sarveiskalvosairauteen, 30 000 €

Opiskelija Jeremias Tarkiainen, Vuotamattomien aivovaltimoaneurysmien hoidon optimointi, 5 000 €

Lue lisää säätiön verkkosivuilta

Päivikki ja Sakari Sohlbergin säätiö on vuonna 1988 perustettu yleishyödyllinen säätiö, joka edistää lasten, nuorten ja ikääntyvien hyvinvointia Suomessa sekä ylläpitää Helsingin Katajanokalla sijaitsevaa kotimuseota.