Opiskelijoiden luotsaama kartanokahvila – hieno mahdollisuus kokeilla yrittäjyyttä

Julkaistu 9.8.2019
Tampereen ammattikorkeakoulu
Café Elsan yrittäjätytöt tiskin takana
Kesäkahvila Café Elsan vitriini on pullollaan sekä suolaisia että makeita herkkuja – on herkullisia bageleita, meheviä kakkuja ja perinteisiä pullia. Lähes kaikki tuotteet tehdään kahvilassa alusta loppuun itse, kesän suosituimmaksi leivonnaiseksi on noussut porkkanakakku.

Tiskin takana palvelevat iloiset kahvilayrittäjät. Iiri Hyttinen, Katariina Kivelä, Emilia Nygren, Salla Pitkänen ja Mira Rekola ovat TAMKin restonomiopiskelijoita, jotka vastaavat Hatanpään kartanokahvilasta kesän ajan.

Yrittäjyyskokeilu on osa palveluliiketoiminnan koulutuksen Ideasta yritykseksi -opintojaksoa, jossa yhteistyössä Juvenes Oy:n kanssa etsitään parasta liiketoimintasuunnitelmaa kahvilan kesäsesongin ajaksi. Tiimiläisille ideakilpailun voitto oli tärkeää, ja se olikin ollut tavoitteena opintojakson alusta alkaen.

– Olimme heti sitä mieltä, että meidän suunnitelmamme on hyvä. Olimme suunnitelleet kesän sen mukaan, että todella olemme täällä pyörittämässä kahvilaa. Jos emme olisi voittaneet kisaa, olisivat meidän kaikkien kesäsuunnitelmat menneet uusiksi, kertoo Mira.

Parasta on ollut yrittäjyyteen liittyvä itsenäisyys

Ennen kahvilan avaamista tiimiläiset perehtyivät yrittämiseen liittyviin velvollisuuksiin. Vaikka kenelläkään heistä ei ollut aiempaa yrittäjäkokemusta, on uuden oppinen ollut antoisaa.

– Yrittäjyyteen liittyy paljon asioita, joista meillä ei kenelläkään ollut aiempaa kokemusta. Valmistauduimme kahvilayrittäjyyteen tutkimalla kaikkea mahdollista etukäteen, tässä on kuitenkin otettava asioita huomioon paljon laajemmin kuin palkkatyöläisenä, Mira kertoo.

– Parasta on kuitenkin ehdottomasti ollut se, että saa itse päättää mitä tekee ja milloin tekee, tuumaa Salla.

Kesä sujunut suunnitelmien mukaan

Kahvilassa on yhdistelty perinteikästä historiaa ja uusia trendejä. Erikoisuutena ovat erilaiset teemapäivät, kuten esimerkiksi lapsille suunnattu Disney-päivä. Kesän mittaan asiakkaita ja kiirettä on ollut sopivasti.

– Alussa oli hieman hiljaisempaa, mutta nyt kesälomien alettua asiakkaat ovat löytäneet kahvilaamme. Kiireisiä päiviä on ollut ja tekemistä riittänyt, Mira kertoo.

Yhtä mieltä tiimiläiset ovat siitä, että yrittäjyyskokeilu osana opintoja on hieno mahdollisuus päästä oppimaan käytännössä.

– On mahtavaa, että tällainen yrittäjyyteen liittyvä mahdollisuus tarjotaan. Restonomiopinnoissa on paljon käytännön opiskelua ja on todella hyvä, että olemme voineet soveltaa kahvilaprojektiamme myös muilla kursseilla, Mira summaa.

Opintojaksolla vastuuopettajina toimivat lehtorit Mikael Lindell ja Riitta Brännare.

Kartanokahvila on auki elokuun loppuun asti. Tarkemmat aukioloajat löytyvät Café Elsan verkkosivuilta.

Facebook: Café Elsa
Instagram: kartanoelsa