Nuoret, tutkijat ja nuorisotyö - kumppanuuksia ja yhteistyötä

SijaintiKalevantie 5, Tampere
Linnan Väinö Linna -sali
Ajankohta15.1.2020 12.00–15.30
Kielisuomi
PääsymaksuMaksuton tapahtuma
ALL-YOUTH-tutkimushanke ja Tampereen yliopiston nuorisotyön ja nuorisotutkimuksen oppiaine esittelevät ajankohtaista tutkimusta keskustelutilaisuudessa, joka järjestetään Nuori2020-tapahtuman yhteydessä.

Kaksiosaisessa keskustelutilaisuudessa pureudutaan ensin tutkijoiden, nuorten ja nuorisoalan ammattilaisten väliseen yhteistyöhön tieteellisen tiedon tuottamisessa. Sen jälkeen pohditaan nuorisotyön tehtäviä nuorten työelämäsiirtymien tukemisessa.

Keskustelua virittävät ALL-YOUTH-tutkijat ja nuorisoalan ammattilaiset, nuorisotyön ja nuorisotutkimuksen oppiaineesta valmistuneet maisterit sekä nuorisotutkimuksen väitöskirjatutkijat.

Tervetuloa!

14.00-15-30 Nuoret ja tutkijat kumppaneina
ALL-YOUTH-mallien esittelyä, juontajana Jukka Viljanen, TAU, ALL-YOUTH

Klinikkamalli yliopisto-opetuksessa, Anna Suni, HY
Master-class, Jukka Viljanen, TAU
Käyttäjälähtöinen suunnittelu nuorten kanssa, Iikka Pietilä & Jari Varsaluoma, TAU
Opetus-työpajat,  Niina Meriläinen & Eerika Albrecht, TAU
Kanssatutkijuus, Tiina Rättilä, TAU
Mentorointi,  Nina Tokola, UEF

Paneeli: Mitä uutta yhteistyö on tuonut? Mitä voitaisiin tehdä vielä paremmin?
Juontajana Päivi Honkatukia, TAU, ALL-YOUTH
Panelistit
Katariina Hakala, Tampereen ammattikorkeakoulu
Miska Keskinen, SPR
Miikka Lahti, Tampereen seudun ammattiopisto Tredu
Elina Oksanen, Tampereen lyseon lukio, Eurooppa-linja
Tiina Salokannel, Roots -starttipaja, Ikaalinen
Olli Sillanpää, Pakolaisnuorten tuki ry., Valomo-valmennus

15.30-16.00 TAUKO

16.00-17.30 Ajankohtaista tutkimusta nuorisotyön kentiltä
Alustukset
Susanna Ågren: Palkkatyökeskeinen ajattelu nuorten yhteiskuntaan kiinnittymisen haasteena
Vesa Välimäki: Näkökulmia työn ja koulutuksen ulkopuolella olevien nuorten aikuisten yksinäisyyden vähentämiseen
Armi Itätalo: Rodullistettujen nuorten palvelukokemuksia Ohjaamo Helsingissä
Mika Pietilä: Kokemuksia nuorten tieto- ja neuvontapalveluiden vaikutuksista ja toimintaperiaatteiden merkityksestä
Keskustelua. Puheenjohtajana Päivi Honkatukia.

ALL-YOUTH Kaikki nuoret haluavat määrätä elämästään on monitieteinen tutkimushanke, joka tutkii 16–25-vuotiaiden nuorten yhteiskunnallisen osallistumisen kykyjä ja esteitä sekä sitä, miten kestävää hyvinvointia voidaan rakentaa nuorten näkökulmasta.

Nuorisotyön ja nuorisotutkimuksen oppiaine on osa yhteiskuntatutkimuksen tutkinto-ohjelmaa Tampereen yliopiston Yhteiskuntatieteellisessä tiedekunnassa (SOC)

Tilaisuus on osa valtakunnallista kasvatuksen ja nuorisotyön Nuori2020-tapahtumaa, joka järjestetään Tampereella 14.-16.1.2020. Tapahtuma tarjoaa niin kirkon, kuntien kuin järjestöjenkin nuorisoalan ammattilaisille, vaikuttajille ja toimijoille paikan verkostoitua, innostua ja kehittää osaamistaan. Tapahtumaan odotetaan jopa 3000 osallistujaa.